Nocny Smok

Piszta co chceta
winter_mute
TROLOŻERCA
TROLOŻERCA
Posty: 5248
Rejestracja: 04 września 2002, 12:21
Kontakt:

Nocny Smok

Post autor: winter_mute »

Jak pewnie zauważyliście od przejścia do nowego systemu na stronienie zanotowano żadnych nowości. Sytuacja ta spowodowana jest faktem, że po półrocznej pracy nad nową wersją serwisu postanowiłem zrobić sobie zasłużoną przerwę. Czas odpoczynku zaś mógłbym w pełni przeznaczyć na przyjemności tj.: kobieta, konsola i pomniejsze zainteresowania (film, książki itd.). Niemniej jednak, uważałbym czas wakacji za w pełni nie wykorzystany gdybym choć najmniejszej jego części nie poświęcił go na odkrywaniu nowych lub szlifowaniu poznanych wcześniej wiadomości i umiejętności. Szczerze powiedziawszy po 0,5 roku klepania w klawiaturę bolą mnie palce więc postanowiłem zająć się czymś innym. Kupiłem odpowiednią lekturę, pożyczyłem wyposażonego w odpowiedni hardware / software kompa i zająłem się czymś co od dosyć dawna wielce mnie intrygowało, a mianowicie modelowaniem 3D.


Mój pierwszy projekt nosi nazwę „Nocny smok” i jak sama nazwa wskazuje przedstawiać będzie smoka w nocnej scenerii. Co prawda miałem zamiar upublicznić rezultaty dopiero po zakończeniu roboty, ale jako że na forum nie ma ciekawszych tematów, a prace są już w dość zaawansowanym stadium postanowiłem pokazać do czego doszedłem.
Obrazek
Rys.1. Podobnie jak większość moich projektów tak i ten miał swój początek na kawałku papieru. Tu widzimy szybki, podstawowy szkic przedstawiający model smoka. Różni się on dość od swego rzeczywistego oryginału gdyż, aby zaoszczędzić na objętości pliku zastosowałem parę filtrów dzięki którym plik zamiast 60kB ma niecałe 10, a nudna biała kartka zyskała grafitowego odcienia.
Obrazek
Rys.2. Tu widzimy tyłów smoka przeniesiony w 3 wymiary dzięki odpowiedniemu wymodelowaniu struktury walca. Modelowi ciągle brak wygładzenia i szczegółów, ale te elementy zostały dodane później.
Obrazek
Rys.3. Przedstawia podstawowy model łapy gada utworzony tą samą techniką co tułów – cztery osobne walce zostały wymodelowane do odpowiednich kształtów – łąpy i pazurów i połączone techniką funkcją boole’a, a następnie wyrównane na poziomie vertex`ów. W przeciwieństwie do powyższego na tym rysunku na pierwszy rzut oka widać złożoność modelu oraz efekt wygładzenia.
Obrazek
Rys.4. Po powieleniu modelu ręki oraz jego odpowiednim dostosowaniu poprzez przemodelowanie tylnych kończyn wszystkie cztery łapy zostały dodane do tułowia. Na pierwszym planie widać część rogu powstałego przez rozciągnięcie i skręcenie czworościanu.
Obrazek
Rys.5. Do utworzonego wcześniej tułowia dołączona została wymodelowana osobno głowa. Osobne modelowanie głowy i tułowia związane było ze sporą różnicą zarówno w złożoności jak i technice utworzenia obywu obiektów. Podczas gdy tułów jest zlepkiem 5 elementów utworzonych w technice modelowania lo-res, to sama głowa została wymodelowana techniką tłoczenia z przygotowanych wcześniej 8 przekrojów, a następnie wykończona na poziomie siatki edytowalnej, cały proces zaś zakończył się dodaniem elementów dodatkowych tj. (64) zęby czy oczy z powiekami.
Obrazek
Rys.6. Gdy podstawowy model smoka był już gotowy zajołem się modelowaniem środowiska. Aby scena nabrała efektowności postałem uwzględnić w niej również wodę, która daje niezwykle duże możliwości do popisu. Tutaj widzicie podstawowy model otoczenia wraz z jednym mapowanym źródłem światła mającym na celu dokładne ukazanie efektu falowania wody.
Obrazek
Rys.7. Finalny render modelu zawierający wszystkie elementy tj. teksturowany smok, takież samo otoczenie, mapowane oświetlenie sceny oraz mniej lub bardziej widoczne efekty (mgła, odbicie sceny w wodzie, rozmycie ruchu – przyjrzyjcie się uważnie zarysom skał na tylnym planie)


Jak już wcześniej wspomniałem prace nad tym modelem/projektem jeszcze się nie zakończyły – należy bowiem dopracować model smoka dodając do niego elementy tj.: „płetwa” grzbietowa, „płetwy szyjne” pełniące rolę uszu oraz dopracować tekstury pokrywające cały model itd. Tak czy owak powyższe wywody powinny Wam ukazać dość wyraźny zarys tego czym się obecnie zajmuję, jak wygląda obecnie i jak duże są dalsze możliwości rozwoju tegoż modelu w przyszłości. Jakiekolwiek jednak są Wasze odczucia po przeczytaniu/obejrzeniu powyższego materiału zapraszam gorąco do pozostawiania opinii na jego temat. Wszystkie wpisy są mile widziane, zaś żadne pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi.

Pozdrawiam gorąco,
/w_m/
2BII!2B
Mortus
Administrator
Administrator
Posty: 840
Rejestracja: 05 września 2002, 17:35

Post autor: Mortus »

Gęba jakaś taka płaskawa, ale ogólnie bardzo ładne :-)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Whatever is said in Latin, sounds profound.
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze.
Darkazz
Junior
Junior
Posty: 13
Rejestracja: 07 września 2003, 21:15

Post autor: Darkazz »

No, ta mordka to wyglada raczej przyjaznie a nie groznie :) :lol:
Why drink and drive when you can smoke and fly
mazgaj1
Senior
Senior
Posty: 100
Rejestracja: 22 czerwca 2004, 20:20

Post autor: mazgaj1 »

w jakim programie sie to robi ??
Obrazek
The Godfather - An Offer You Can't Refuse
winter_mute
TROLOŻERCA
TROLOŻERCA
Posty: 5248
Rejestracja: 04 września 2002, 12:21
Kontakt:

Post autor: winter_mute »

No, ta mordka to wyglada raczej przyjaznie a nie groznie
jak już pisałem model smoka jest do poprawy. Sądze, że małe przemodelowanie i parę dodatków zrobi swoje. Jutro się tym zajmę i zarzucę screenem.
w jakim programie sie to robi ??
Powyższe screeny pochodza ze starego ;) 3DStudio Max R4. Z wielką chęcią pobawiłbym się nowsza wersją, ale jak narazie qmpel ciągle zbiera kasę na jej zakup i rejestrację.
2BII!2B
mazgaj1
Senior
Senior
Posty: 100
Rejestracja: 22 czerwca 2004, 20:20

Post autor: mazgaj1 »

co trzeba umieć żeby coś takiego zrobić??? jest tam jakiś samouczek ?? ;)
Obrazek
The Godfather - An Offer You Can't Refuse
Awatar użytkownika
BzyRes
Administrator
Administrator
Posty: 2048
Rejestracja: 17 lutego 2003, 18:50

Post autor: BzyRes »

Nie ukrywam, że największe wrażenie zrobiły na mnie modele łap - są znakomicie wyprofilowane i cudownie obłe, co sprawia, że miło się na nie patrzy ;].

Mazgaj:
w_m pisał, że zakupił odpowiednią lekturę. Od siebie mogę dodać, że w przypadku programów graficznych samouczki na niewiele się zdają - aby w pełni wykorzystac możliwości softu, musisz sam poznać i wykorzystać w praktyce jego funkcje. Co do predyspozycji... bankowo potrzebna jest wyobraźnia przestrzenna i jako takie zdolności plastyczne oraz dużo chęci i samozaparcia - reszty można się w miarę szybko nauczyć.

w_m:
Parę pytań, bo temat wbrew pozorom dosyć ciekawy ;]
1) Na jakiej konfiguracji sprzętowej modelujesz?
2) Ile czasu zajęło Ci stworzenie pierwszego relase'u Nocnego Smoka?
3) Gdzie zamierzsz wykorzystać efekt(y) swojej pracy? Znając Ciebie nie robisz tego tylko dla zabawy ;].

Pozdrawiam
<BzyRes>
Awatar użytkownika
kr3c1k
User
User
Posty: 59
Rejestracja: 28 lutego 2004, 21:19

Post autor: kr3c1k »

Hmm...super :) Dodaj jeszcze skrzydla (duuuze) i popraw pyszczek - i bedzie idealnie !!!
Heh, ja sie nawet za takie cos nie zabieram - niestety nie mam takich zdolnosci :)
:)
winter_mute
TROLOŻERCA
TROLOŻERCA
Posty: 5248
Rejestracja: 04 września 2002, 12:21
Kontakt:

Post autor: winter_mute »

Dziś cały dzień spędziłem z kobietą, więc 3DS zeszło na dalszy plan i jak się domyślacie nie będzie nowych screenów. Wracając jednak do tematu :arrow:

mazgaj1, w ten relase jest wbudowanych parę turiali, ale prezentują one nowe możliwości 3DS względem poprzednich wersji programu. Tak więc aby cokolwiek z nich zrozumieć nalezy zapoznać się z podstawami. Niestety 3DStudio nie należy do najprostszego softu (nic dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, że z jego pomocą powstałyu m.in. FinalFantasy:tSW, Shreck1&2, Park Jurajski, ToyStory... demka dla Warcraft 3... w zasadzie większość modeli 3D jakie widziałeś na oczy) i masa opcji oraz oprzyciskowania może przytłoczyć niejedną personę dlatego też wszystkim osobom, które chcą rozpocząć przygodę z tym softem naprawdę polecam zakup lektóry: na początek po prostu 3DS MAX (bardzo fajnie opisana większość podstawowych funkcji - 50zł) później można zająć się częścią turiali, a następnie coś dogłębniejszego "Biblia 3DS" lub "Vademecum 3DS" (każda z książek kosztuje ok 100zł). Po przerobieniu powyższej listy lektur zapewniam, że bez problemu można sobie poradzić z wszystkimi turialami i większością funnkcji dostępnych w 3DStudio.

BzyRes, A tera odpowiem na Wasze listy :D
1) Napisze pobierznie bo za dużo w tym cyferek: 1GB RISC CPU / 11GB RAM / Stacja Graficzna / 3x 100GB SCSI HDD / 1x DVD-RW.
2) Wymodedlowanie kompletnej sceny widocznej na ostatnim screenie zajeło mi ok 5 dni.
3) Robię to głównie by poszerzyć horyzonty, ale jak dobrze poejrzewasz napewno wykorzystam owoce mojej pracy, coć jeszcze nie wiem gdzie :)

kr3c1k, Ze skrzydłami będzie najwięcej roboty, ale myślę że coś ędzie się dało zrobić w tej kwestii.
2BII!2B
KaCzA
Senior
Senior
Posty: 133
Rejestracja: 26 marca 2004, 20:59

Post autor: KaCzA »

No według mnie ladnie zrobione jak na 6miechow co ty robisz to bardzo ladny wyczyn moj kumpel tesz sie bawi w te modelowanie jakies 9 miechow i jego robocik 3d. Bardzo ladny io wwszystko dopracowane oto linki

http://www.psc.desk.pl/plikinews/robocik.jpg

BArdzo ladnie zrobiony :twisted:
ODPOWIEDZ