Legend of Mana

Recenzje gier z systemu PlayStation opublikowane na łamach serwisu PSEmu.
Ashley Riot
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 04 października 2004, 22:28
Kontakt:

Legend of Mana

Post autor: Ashley Riot »

Developer - Square
Wydawca - Square Electronic Arts
Rodzaj - RPG
Nośnik - CD
Platforma - PSX, PS One
Data wydania - 06/07/2000
WSTęP
Konsola PlayStation doczekała się wielu gier. Przełom roku 1999/2000 bardzo dobrym początkiem końca kariery szaraka na rynku gier wideo. W ciągu miesiąca wydawano około kilkunastu gier, a w tym kilka prawdziwych hitów ukazujących ogromny potencjał konsoli. Jednym z takich tytułów był Legend of Mana.

Fa’Diel, baśniowa kraina, położona za górami i lasami, której mieszkańcy żyli w spokoju i dobrobycie. Pełna harmonia możliwa była dzięki wszechobecnej energii Mana. Jej wpływ widoczny był w naturze oraz szczęśliwych mieszkańcach. Pewnego dnia stare, przedwieczne drzewo, którego zielona korona była źródłem owej energii spłonęło. Wówczas kraina pogrążyła się w wojnie, a mieszkańcy w rozpaczy, walcząc o resztki energii zaklęte w magicznych przedmiotach i muzycznych instrumentach. Po wielu setkach lat starć i walk, ludzie zaczęli się bać, że dawna świetność Fa’Diel nigdy nie powróci. Tęsknili do spokoju i dostatku. Wtedy dwójka śmiałków postanowiła odnaleźć pozostałe artefakty i uwolnić wszelkimi sposobami, zamkniętą w nich energię życia.

SYSTEM
Pomimo, że Fa’Diel wydaje się wyłącznie cudowna to na nieostrożnych czyha wiele niebezpieczeństw. Ponieważ nie mamy określonej drogi fabularnej, a nasza rozgrywka składa się z ponad sześćdziesięciu sub-questów to możemy zawitać do naprawdę dziwnych miejsc. Kolejność wykonywania zadań zależy wyłącznie od Gracza. Dodatkowo energię, ze znalezionych przedmiotów możemy umieszczać prawie dowolnie na mapie. Zależy to od zasobów danego żywiołu na tym terenie. Tak więc czekają nas gorące podziemia albo niegościnne, morskie fale. Będziemy musieli przeszukiwać pustynne tereny i kamienne groty, dlatego, aby czuć się bezpiecznie będziemy mogli zabrać ze sobą różne wyposażenie. Dla każdej z jedenastu broni istnieje około 20 technik specjalnych. Do tego mamy także możliwość używania magii. Mamy również szereg przedmiotów, magicznych, jak i zwykłych, zwykłych wszystko to można łączyć w niekończące się kombinacje. Mamy dostęp do kuźni, gdzie przygotowujemy ekwipunek, miejsce gdzie tworzymy instrumenty muzyczne i zaklęcia. Obok naszego domku znajduje się ogród, w którym uprawiamy rośliny i owoce, a także zagroda, w które chowamy zwierzątka. Cały system jest tak bardzo rozbudowany, że tylko specjalne menu pozwala nam nie zagubić się w tym gąszczu.

Walki, które toczymy odbywają się w czasie rzeczywistym, kiedy to przeciwnicy, jak i bohaterowie wymieniają pomiędzy sobą ciosy. Właśnie tu Square zastosowało ciekawy pomysł, towarzysza, który razem z nami przemierza Fa’Diel. W najlepszym przypadku może to być drugi główny bohater, którym steruje nasz kolega/koleżanka z padem w dłoniach. Wszystkie potrzebne informacje można doczytać z karty pamięci sąsiada. Jeśli nie mamy takiego szczęścia możemy ze sobą zabrać jakieś zwierzątko albo specjalnego robota. Hodowla futrzaków to trudne zajęcie, ponieważ musimy znaleźć odpowiednie jajko, stworzonko karmić także właściwym jedzeniem, aby kształtować jego charakterystyki według własnych życzeń. Jeszcze trudniejsze jest zbudowanie dobrego golema. W specjalnym warsztacie należy tak łączyć pancerze i bronie by nasz robot był wytrzymały i skuteczny w walce.

GRAFIKA
Bajkowa kraina to nie tylko jej mieszkańcy, ale również całe otoczenie. Dużo bardziej kolorowe od rzeczywistości, zachwycające na każdym kroku. Przemierzamy barwne wioski i miasteczka, prawdziwie zielone lasy i dżungle, piaszczyste pustkowia czy skute lodem tereny. Do odwiedzenia jest wiele miejsc, w których spotkamy dziwnych mieszkańców.

MUZYKA
Nie tylko grafika może się podobać. Muzyka towarzysząca naszej rozgrywce jest ogromnie ważna, a Squaresoft zawsze dbało o jak najlepsze wykonanie swoich produktów. Wszystkie melodie to utwory autorstwa Yoko Shimomury. Kompozytorka pracowała wcześniej przy muzyce do Parasite Ele. Mimo, że niektóre utwory po pewnym czasie mogą irytować to całość pasuje do ogólnego tematu gry. Znajdziemy tu spokojne, nastrojowe dźwięki, ale także szybkie i groźne nuty podczas walk z przeciwnikami.

PODSUMOWANIE
Ludzie ze Square często zaskakiwali graczy nowymi pomysłami, ale, że udało im się trafić w dziesiątkę z tyloma patentami. Grywalność stoi na wysokim poziomie, chociaż swoista „nieliniowość” może się po pewnym czasie znudzić. W końcu prawie wszyscy są przyzwyczajeni do ciągłego prowadzenia za rączkę. Z każdym nowym tytułem Japończycy pokazują swój ciągły rozwój w branży. Uważam, że takie zróżnicowanie wydawanych przez Square gier daje firmie zasłużone miejsce w czołówce producentów.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
System - 9/10
Grafika - 8/10
Muzyka - 7/10
Ocena - 8/10
kuba084
Junior
Junior
Posty: 16
Rejestracja: 11 sierpnia 2007, 11:07

Post autor: kuba084 »

Pamiętam tę gre,nie ogarnąłem jej nigdy całej(trenowanie pokemonów itp),ani nigdy nie ukończyłem,ale grało sie całkiem fajnie.
Ciekawy system walki,niczym ze starych bijatyk wydanych na automaty(wreszcie coś nowego),dużo różnych broni,ciekawy sposób prowadzenia rogrywki,gierka zupełnie nietypowa.Dziś raczej mało kto pamięta, ściągnąłem ją sobie z osiołka i zamierzam tym razem ja ukończyć :)
ODPOWIEDZ