PSEmu.pl has detected visit from non-polish host. site to with google or hide this message.
Strona przechowuje informacje w plikach cookies, zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz dokonać zmian zasad korzystania z ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki i/lub UKRYĆ ten komunikat.
PSEmu: PlayStation Emulation
Reklama w serwisie PSEmu.pl
Serwis PlayStation PlayStation 2 Forum IRChat
Działy
 · Strona główna
 · Aktualności
 · Artykuły
 · Download
 · Emulatory
 · F.A.Q.
 · Gry
 · Kompatybilność
 · Konsola

Szukaj



Znajomi
Proudly Hosted on Emulation64 server
Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ
squarezone.pl - zaglab sie w swiat gier Square
PlayStation Portable Poland
Najwiekszy polski serwis poswiecony zagadnieniom we2002
Reklama

Info
PSEmu / PSePSXe
istnieje od 02-08-02,
czyli 5740 dni

Osób online: 5
Userów: 0
Gości: 5
Statystyki zbiorcze


Artykuły

[ Konfiguracje | Opisy | Wywiady | Inne ]



PCSX2

Wstęp: W chwili, gdy pisze te słowa wielkimi krokami nadchodzi zmierzch szóstej generacji konsol, od paru miesięcy na półkach sklepowych gości X360, a za kilka następnych dołączą do niego PS3 oraz Revo, natomiast emulacja systemów takich jak PSX czy N64 przez coraz większą grupę osób określana jest mianem retro. Czyżby zbliżała się apokalipsa czy to może zwyczajna, dyktowana odwiecznym prawem ewolucji kolej rzeczy? Jakby na problem nie spojrzeć konsole takie jak PS2, DC czy GCN z pewnością nie odejdą w zapomnienie czy to za sprawą rzeszy wiernych fanów systemu, czy coraz liczniejszej grupie osób zainteresowanych emulacją tych platform. Nieustanny rozkwit sprzętu komputerowego i towarzyszące mu wysiłki programistów pracujących nad emulatorami sprawiły, iż symulacja szóstej generacji to nie tylko homebrew i pokaz slajdów, lecz także możliwość uruchomienia komercyjnych tytułów, w przypadku gier takich jak choćby FF-X z słodką dla oka jakością prezentowanej grafiki i prędkością działania umożliwiającą (jako taką) rozgrywkę. Wszystko to za sprawą programów takich jak PCSX2 - moim zdaniem najlepszego i bezdyskusyjnie najbardziej zaawansowanego emulatora systemu PlayStation2, któremu poświęcony jest ten artykuł.

Główne okno emulatora
Rys. Główne okno emulatora.

Wymagania: Na chwilę obecną wymagania sprzętowe PCSX2 nadal nie są ustalone, a to z dwóch powodów. Po pierwsze, ze względu na wsteczną kompatybilność sprzętową emulatora, umożliwiającą uruchomienie programu na (delikatnie mówiąc) starszych komputerach. Drugim czynnikiem jest natomiast fakt, iż liczba tytułów, które pracują z pełną prędkością jest nadal mała - biorąc pod uwagę gry w trójwymiarowym środowisku, w zasadzie równa zero - przez co, wspomniane ustalenie wymagań w zasadzie nie jest na dzień dzisiejsze realne. W związku z tym, na potrzeby artykułu przyjmuje dwie kategorie wymagań sprzętowych: minimalne - czyli wymagane do uruchomienia programu i zapewniające możliwość testów tytułów 2D w względnie niskiej prędkości oraz wymagane - w tym przypadku umożliwiające zarówno testy w 2D/3D, jaki i uruchomienie kilku gier z względnie przyzwoita prędkością.

Minimalne:
  • PentiumIII 1000MHz
  • 512MB RAM
  • GeForce3 Ti
  • 16x DVD-Rom
Wymagane:
  • Pentium4 2,66GHz
  • 1024MB RAM
  • GeForce FX 5900
  • Szybki napęd DVD-ROM

Dwa słowa wyjaśnienia. Pierwsze primo > PCSX2 oczywiście nie obsługuje jedynie procesorów firmy Intel i kart graficznych nVidia - wymieniłem powyższe elementy, gdyż moim zdaniem stanowią najlepsze odniesienie względem elementów innych producentów. Drugie sekundo > należy zwrócić szczególną uwagę by w zestawie "wymagane" procesor miał wsparcie instrukcji SSE2, natomiast karta graficzna była zgodna ze standardem DX9 oraz obsługiwała Pixel Shader w wersji 2.0.
Czytając powyższe wielu z Was zastanowi się pewnie, co z tymi kosmicznymi wymaganiami, o których wszyscy piszą? Zauważcie jednak, iż w powyższej wypowiedzi nie zostały ani razu użyte określenia takie jak zalecana czy też optymalna konfiguracja. Osobiście do komfortowej (co w cale nie znaczy 100% prędkości) emulacji polecam skorzystanie z najnowszych osiągnięć techniki i zaopatrzenie się w komponenty z najwyższej półki cenowej. Dla przykładu zalecany zestaw stanowić mogą:

  • 64-bitowy procesor taktowany przynajmniej 3GHz zegarem, dodatkowym atutem będzie CPU z dwoma rdzeniami czyli PentiumD lub Athlon'a X-2
  • karta graficzna PCI-E w pełni zgodna ze standardem DX9.0c oraz obsługująca Pixel Shader 3.0 np. stary, ale jary GeForce 6800
  • co najmniej 1GB pamięci RAM

Instalacja: Pomimo, iż PCSX2 w wersji 0.9 jest rozprowadzany w postaci zgrabnego instalatora i zawiera wszystkie niezbędne pluginy może sprawić niemałe problemy, dlatego poniżej przedstawiam kompletny opis czynności, które należy wykonać nim uruchomimy emulator. Na początek, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji należy się upewnić, że w systemie mamy zainstalowane:

  1. bibliotekę Microsoft DirectX w wersji 9.0c (lub nowszej)
  2. w miarę świeże sterowniki karty graficznej - nVidia, ATI
  3. archiwizer 7-Zip do "rozpakowania" plików o rozszerzeniu *.7z

Następnie możemy przejść do kolejnego kroku, którym jest kompletowania emulatora w tym celu należy:

  1. pobrać emulator PCSX2 z kompletem wtyczek
  2. pobrać wymagane biblioteki uruchomieniowe MS VC DLL
  3. pobrać zestaw łatek (patchy) niezbędnych do uruchomienia pewnych gier
  4. pobrać dodatkowe pluginy: poprawioną wersję P.E.Op.S. DSound SPU2 oraz padZnMPad jeśli ktoś chce korzystać ze sterowania w postaci kombinacji klawiatura + mysz.
  5. zaopatrzyć się w BIOS PlayStation2 - opis w pełni legalnego sposobu jego pozyskania znajdziecie TUTAJ, natomiast pytania o inne, niezgodne z prawem sposoby są zabronione przez regulamin serwisu :p

Po skompletowaniu powyższych elementów przechodzimy do kolejnego kroku, jakim jest składanie ich "do kupy" :] w tym celu:

  1. rozpakowujemy i instalujemy emulator do folderu np. C:\PCSX2\
  2. do tego samego folderu rozpakowujemy biblioteki MS VC DLL
  3. zestaw łatek rozpakowujemy do katalogu C:\PCSX2\patches\
  4. a dodatkowe pluginy po rozpakowaniu wrzucamy do C:\PCSX2\ plugins\
  5. natomiast BIOS bez względu czy będzie to pełen ROMSET czy tylko plik *.bin (ważne by był w wersji innej niż v1 czyli SCPH-1000X) należy umieścić w katalogu C:\PCSX2\ bios\

Dobór wtyczek: Po skompletowaniu całej paczki można wreszcie uruchomić emulator wybierając w menu systemowym {Start > Programy > PCSX2 > PCSX2}lub uruchamiając plik "pcsx2t.exe" w katalogu emulatora. Po uruchomieniu naszym oczom ukazuje się główne menu konfiguracyjne w którym należy wybrać:

  1. wtyczkę wideo - polecam zacząć od GSdx9
  2. wtyczkę CDVD, zależnie od medium będzie to:
    1. przy uruchamianiu gier z dysku twardego (obraz/ISO płyty) - Linuzappz ISO CDVD
    2. przy uruchamianiu gier z napędu CD lub DVD - P.E.Op.S. CDVD Driver
    3. przy uruchamianiu aplikacji scenowych (pliki *.elf) - CDVDNull Driver
  3. wtyczkę sterowania, zależnie od kontrolera:
    1. przy korzystaniu z klawiatury - PADwinKeyb Driver
    2. przy korzystaniu z klawiatury i myszy - padZnMPad
    3. przy korzystaniu z gamepada - SSSSPSX PAD
  4. wersję BIOSu - jeśli mamy więcej niż jeden

Zaznaczyć również warto, iż jeśli komputer obsługuje instrukcje SSE2, należy wybrać odpowiednie dla niego wtyczki, dzięki czemu proces emulacji będzie szybszy. Po wybraniu odpowiednich wtyczek zatwierdzamy wybór klawiszem OK., przechodząc tym samym do okna głównego emulatora.

Okno wyboru plugin`ów.
Rys. Okno wyboru wtyczek.

Konfiguracja: Ponieważ konfiguracji poszczególnych pluginów poświęcone są oddzielne artykuły nadmienię jedynie, że najlepsze efekty uzyskałem:

  • korzystając z trybu Recompiler (eeREC) w zakładce {Konfiguracja > CPU}, plus włączoną opcją "SyncIPU"
  • korzystając z wtyczki GSdx9 z PS ustawionym na Pixel Shader 1.4 i włączoną opcją "Linear Texture Filtering"
  • korzystając z wtyczki P.E.Op.S. SPU2 DSound ustawionej na minimum
  • uruchamiając gry z obrazów ISO - w kilku przypadkach prędkość wzrosła praktycznie dwukrotnie

Opis funkcji emulatora: Przejdźmy teraz do istotniejszej kwestii, a mianowicie opisu poszczególnych opcji emulatora znajdujących się w menu programu:

1. Zakładka Plik z następującymi poleceniami:
  • Uruchom CD - umożliwia uruchomienie gier i aplikacji w zarówno z napędu CD/DVD oraz napędu wirtualnego (korzystając z wtyczki P.E.Op.S. CDVD Driver) jak i dysku twardego, inaczej rzecz ujmując z obrazu płyty zwanego potocznie ISO (korzystając z wtyczki Linuzappz ISO CDVD)
  • Otwórz plik ELF - umożliwia uruchomienie plików wykonywalnych *.elf (odpowiednik znanych z windows'a *.exe) czyli w największej mierze aplikacji scenowych.
  • Stany > Ładuj - umożliwia odczyt SaveState'u czyli szybkiego zapisu stanu gry z poziomu emulatora, przy czym stan można odczytać z pięciu dostępnych slotów lub ze wskazanego pliku
  • Stany > Zapisz - umożliwia wykonanie SaveState'u czyli szybkiego zapisu stanu gry z poziomu emulatora, przy czym stan można zapisać do pięciu dostępnych slotów lub do wskazanego pliku
  • Wyjście - jak sama nazwa wskazuje wybranie opcji kończy pracę emulatora.
2. Zakładka Uruchom z następującymi poleceniami:
  • Uruchom - opcja pozwala na ponowne uruchomienie procesu emulacji po wcześniejszym zapauzowaniu go przez wciśniecie klawisza "Esc". Po wybraniu wtyczki CDVDNull Driver umożliwia również dostęp do BIOSu konsoli (w celu np. sformatowania kart pamięci).
  • Reset - pozwala na zresetowanie procesu emulacji (odpowiednik przycisku reset na konsoli).
  • Argumenty - pozwala na zdefiniowanie parametrów linii poleceń dla programu.
  • Priorytet procesu - jak sama nazwa wskazuje opcja pozwala na wybór priorytetu procesu emulatora.
3. Zakładka Konfiguracja z następującymi poleceniami:
  • Konfiguracja - opcja wyświetla menu wyboru BIOSu i poszczególnych pluginów, umożliwia wskazanie lokacji katalogów z BIOSem, wtyczkami, a także test i konfiguracje poszczególnych modułów.
  • Grafika - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki wideo.
  • Kontrolery - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki sterowania.
  • Dźwięk - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki dźwiękowej.
  • Cdvdrom - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki (napędu) CDVD.
  • Dev9 - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki napędu Dev9.
  • USB - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki napędu USB.
  • FireWire - opcja umożliwia konfigurację wybranej wtyczki napędu FireWire.
  • Memorki - opcja odpowiedzialna za wyświetlenie okna wyboru i zarządzania plikami kart pamięci (menory kardów zwanych potocznie memorkami).
  • CPU - opcja odpowiedzialna za wyświetlenie okna z ustawieniami obsługi w którym znajdują się opcje tj:
    1. metoda emulacji CPU
      • Recompiler + VuRecs (vuREC) - tryb rekompilacji EE i pierwszej jednostki wektorowej, najszybsza z dostępnych metod emulacji CPU konsoli, aczkolwiek do poprawnego działania zaleca się użycie procesora z instrukcjami SSE2, a w większości przypadków tryb powoduje problemy z kompatybilnością lub/i błędy graficzne.
      • Recompiler (eeREC) - tryb rekompilacji poleceń procesora Emotion Engin, znacznie zwiększający prędkość emulacji przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej kompatybilności.
      • Interpreter - interpretator poleceń CPU konsoli, najwolniejszy z dostępnych metod emulacji, aczkolwiek najbardziej kompatybilny. W przypadku, gdy zawiodą dwa powyższe tryby należy skorzystać właśnie z tej metody.
    2. Multi Threaded GS Mode (MTGS) - opcja wykorzystuje dobrodziejstwa procesorów dwurdzeniowych i technologii HT dla przyśpieszenia procesu emulacji. Funkcja eksperymentalna powodująca spore problemy z kompatybilnością emulatora.
    3. Dual Core Mode (DC) - dalsze rozwiniecie wykorzystania dwóch rdzeni i technologii HT, do działania wymagające aktywowania MTGS. Podobnie jak powyżej opcja w stadium eksperymentalnym, powodująca spore problemy z kompatybilnością programu.
    4. FrameLimit (FL) - po aktywacji opcja automatycznie ograniczy prędkość emulacji w momencie gdy liczba klatek wyświetlanych na sekundę (tzw. fps) przekroczy 50 (gry PAL) lub 60 (gry NTSC). Opcja niezbędna dla poprawnego zsynchronizowania obrazu z dźwiękiem w grach 2D i innych tytułach tj. Disgaea
    5. Sync IPU (SIPU) - opcja odpowiedzialna za zwiększenie kompatybilności w czasie wyświetlania wstawek filmowych, niezbędna przy korzystaniu z opcji MTGS i DC.
  • Łatki - opcja odpowiedzialna za wyświetlenie okna przeglądania, wyszukiwania i tworzenia patchy, wymaganych przez niektóre gry. Opis tworzenia przykładowej łatki, odpowiedzialnej za pomijanie sekwencji wideo w grze znajdziecie tutaj.
  • Advanced - zaawansowane opcje emulatora związane z rejestrem i przeplotem. Biorąc pod uwagę, iż obydwie opcje powodują problemy z kompatybilnością - przez co gry mogą się nie uruchamiać - zalecam pozostawić je wyłączone.
Ustawienia emulacji CPU
Rys. Ustawienia emulacji EE.

4. Zakładka Język - jak sama nazwa wskazuje umożliwia wybór języka, w jakim wyświetlane będzie GUI (menu, przyciski, itd.) emulatora. Gdyby ktoś nie zauważył do wyboru jest też nasz rodzimy język Polski :]

5. Zakładka Debug - zawiera zestaw narzędzi takich jak: debugger, zrzut pamięci i logowanie CPU/FPU/DMA...itd, przeznaczony dla programistów oraz beta-testerów i wykorzystywany głównie przy śledzeniu zmian w procesie tworzenia programu czy eliminacji błędów związanych z kompatybilnością danego tytułu.

6. Zakładka Inne z następującymi poleceniami:
  • Enable Console - opcja uaktywnia okno konsoli, w którym podczas procesu emulacji wyświetlane są informacje o stanie emulatora, pracy wtyczek, błędach itd.
  • Enable Patches - opcja uaktywnia obsługę łatek niezbędnych do działania niektórych gier.
7. Zakładka Pomoc z następującymi poleceniami:
  • O ... - wyświetla informacje o programie PCSX2.

Skróty klawiszowe: Sterowanie programem oprócz opisanego powyżej menu kontekstowego może być również kontrolowane za pomocą dostępnych podczas emulacji skrótów klawiaturowych oto niektóre z nich:

Klawisz Nazwa Opis
Esc Pauza Przy uruchomionej emulacji naciśniecie klawisz "Esc" spowodowuje zapauzowanie procesu i przejscie do głównego okna PCSX2.

F1 Zapisz Stan Szybki save - zapis stanu gry wykonany bezpośrednio z poziomu emulatora.

F2 Wybierz Slot Wybór slotu na którym ma być wykonana operacja szybkiego zapisu/odczytu stanu gry. Rotacja slotów następuje w sposób następujący S0->S1->S2->...->S8->S9->S0->S1... itd.

F3 Ładuj Stan Szybki load - odczyt stanu gry wykonany bezpośrednio z poziomu emulatora.

F8 Screen Zapisanie wyświetlanego obrazu do pliku graficznego w podkatalogu "\SNAP\" emulatora.

F11/F12 Log klawisze odpowiedzialne za zmianę trybu i zapis logów.

Kolejne skróty klawiszowe dostępne są z poziomu wtyczek - dla przykładu w GSdx9

Klawisz Nazwa Opis
Insert Capture Umożliwia przechwytywanie sygnału wideo do pliku *.avi

Delete OSD Zmienia lub wyłącza tryb wyświetlania informacji o stanie wtyczki graficznej i emulatora (nr. klatka, liczba fps, itd.).

Pierwsze kroki: Przedostatni akapit tej rozprawy poświęcę czynności, którą należy wykonać by rozpocząć zabawę, chodzi mianowicie mianowicie o ustawienie BIOSu i sformatowanie memorek, w tym celu:

  • jako wtyczkę cddvd ustawiamy CDVDNull Driver
  • z menu wybieramy {Uruchom > Uruchom}

Dzięki czemu naszym oczom ukaże się logo PlayStation i opcje konfiguracyjne konsoli związane z ustawieniami języka i strefy czasowej. Po przebrnięciu przez ustawienia pokaże się logo Sony Computer Entertaiment i menu BIOSu, z którego wybieramy opcję "Browse", dzięki czemu przejdziemy do menu z widocznymi ikonami dwóch memorek. Wybieramy po kolei ikony kart pamięci i potwierdzamy formatowanie momory cardów. Po zakończonej operacji formatowania emulator jest w pełni gotowy do pracy. Teraz wystarczy już tylko zmienić wtyczkę cdvd i do woli testować PCSX2.

The End: Panie i panowie, koniec końców, nadszedł czas na finał... wybaczcie mi jednak gdyż w ostatnim akapicie pozwolę sobie pominąć kwieciste mowy i przydługie podsumowania. Dziękuję za wytrwałość i do przeczytania następnym razem :]


[ powrót ]

"; ?>