Emulacja w sieci

Do obsługi gry sieciowej można wykorzystać trzy moduły:

Zanim jednak zaczniecie zabawę w multiplayera warto zapoznać się z kilkoma istotnymi faktami związanymi z korzystaniem z wtyczek netplay… i zajrzeć do sekcji


Wstęp teoretyczny

Aby gra wieloosobowa w sieci (zarówno LAN jak i w internecie) na emulatorze ePSXe nie nastręczała nikomu kłopotów, a komfort gry stał na wysokim poziomie należy spełnić kilka wymogów i zastosować się do pewnych wskazówek, które znajdziecie poniżej:

  • minimalne wymagania sprzętowe dla gry sieciowej to:
    • Pentium II 333 Mhz lub lepszy (zależnie od gry)
    • 64 MB RAM
  • konieczny jest sterownik WinSock w wersji 1.1 lub nowszej
  • wymagane jest połączenie o minimalnej prędkości 256kB/s (choć za pomocą CPv1.3 podobno można grać już przy 56k czyli na modemiku). W sieci lokalnej nie stanowi to najmniejszego problemu, jednakże chcąc pograć przez internet należy zaopatrzyć się w porządne łącze (co w polskich warunkach nie jest tanią inwestycją).
  • należy odpowiednio skonfigurować wszystkie pluginy: komputery biorące udział w grze sieciowej powinny używać tych samych BIOSów, tych samych pluginów graficznych, dźwiękowych i modułów (plugsów) obsługujących napęd CDRom/DVD. Ponadto wymagane są identyczne ustawienie pluginów dźwiękowych i CDR oraz w miarę podobne ustawienie wtyczek wideo. Jest to zabieg konieczny do zapewnienia synchronicznego przesyłu danych.
  • Do bezproblemowej wymiany ustawień pomiędzy komputerami zalecam użycie jednego z fontendów dla emulatora ePSXe tj.: Delta, ePSXeCutor czy Batard… bądź bezpośredni export i późniejszy import kluczy rejestru zawierających ustawienia emulatora i poszczególnych plugsów.
  • wszyscy gracze powinni używać identycznej wersji gry. Gry w różnych wersjach – 1.0 i 1.1 nie działają ze sobą, to samo tyczy się różnorodnych wersji językowych i wersji PAL & NTSC.
  • natomiast dla uzyskania najlepszej prędkości emulacji zaleca się korzystanie z ISO, wyłączenia procesów związanych z siecią tzn. wszelkiej maści komunikatorów (GG, tlen, ICQ), programów do ściągania plików, a także software`owych firewalli (tj. ZoneAlarm).

CyberPad 1.0

CyberPad NetPlugin v1.0 to pierwszy plugin, który umożliwił grę wieloosobową na ePSXe za pośrednictwem internetu lub sieci lokalnej. Moduł ten wykorzystuje protokół TCP co zapewnia stabilny i bezpieczny transfer danych. Przejdźmy jednak do rzeczy. Proces konfiguracji i korzystania z CP można rozpisać na kilka kroków:

  1. Wybieramy wtyczkę CyberPad 1.0 w menu {Config>NetPlay}
  2. Jeżeli konieczna jest konfiguracja Firewall`i czy Proxy należy udać się do okna konfiguracyjnego Pluginu CyberPad i wpisać odpowiednie dane w odpowiednie miejsce 🙂 (ponieważ miałem przyjemność wypróbowania tego plugsa jedynie w sieci lokalnej, nie istniała konieczność opisywanej w tym podpunkcie konfiguracji, podejrzewam jednak, że osoby które będą musiały wykorzystać konfigurację Firewall`i będą dobrze wiedziały co tu wpisać:)
  3. Następnie restartujemy ePSXe by zapisać zmiany.
  4. Wkładamy płytkę lub wybieramy interesujący Nas obraz ISO i uruchamiamy grę.
  5. Zanim jednak gra wystartuje naszym oczętom ukaże się menu startowe CyberPad`a w którym możemy wybrać następujące opcje:
  • Server (Player 1); zakładanie serwera (na kompie, do któego ma się dołączyć druga osoba)
  • Client (Player 2); dołączanie się do gry, w „luce” znajdującej się po prawej stronie należy wpisać IP serwera (komputera, na którym została rozpoczęta gra), następnie wybieramy szybkość transmisji i można zaczynać grę.
  • Opcję CyberPad Port najlepiej pozostawić w spokoju.

Screen:

konfiguracja pluginu P.E.Op.S. CDR Driver v1.3
CyberPad v1.0

No i to byłoby tyle jeśli chodzi o starą wersję pluginu CyberPad. Jak sami widzicie jego konfiguracja i wykorzystanie jest banalne… choć plugs może sprawiać pewne kłopoty, które na szczęście zostały rozwiązane w nowych wersjach (ale o tym poniżej).


CyberPad 1.3 (Kaillera)

CyberPad 1.3 (Kaillera) jest nową wersją opisanego powyżej pluginu, który oprócz całej masy poprawek i ulepszeń jako platformę sieciową wykorzystuje doskonały system Kaillera. Użytek z tegoż pluginu można zrobić na dwa sposoby:

I. CyberPad 1.3, a gra przez internet:
Jeśli masz szybkie łącze (np. Neostradę Plus) i nie jesteś podpięty do sieci lokalnej, chcesz natomiast skopać komuś tyłek w ISSPE2 czy Tekken3 jest to dla Ciebie rozwiązanie idealne (gdyż jedyne 🙂 Wszystko co musisz zrobić to:

  1. Wypakować plik 'kailleraclient.dll’ do głównego katalogu ePSXe, a plik 'cpka.dll’ do katalogu z pluginami
  2. Uruchomić ePSXe i w menu wyboru wtyczki gry sieciowej {Configure>Netplay} wybrać moduł CyberPad 1.3
  3. Kliknąć OK i zrestartować emulator w celu zapamiętania zmian.
  4. Po restarcie należy uruchomić grę używając polecenia {File > Run CDRom} lub  {File > Run ISO} w zależności od medium jakiego chcesz użyć
  5. Po wyświetleniu okna Kaillery znajdź w systemie przeciwnika, który chce grać w tą samą giere. Zwróć uwagę by ping był jak najniższy i upewnij się, że używacie podobnych ustawień [jak to zrobić opisałem w paragrafie wstęp teoretyczny].
  6. Teraz wystarczy byś dołączył się do założonej wcześniej gry (przycisk Join), bądź założył własną grę (przycisk Create New Game)
  7. To wszystko – czas skopać kilka tyłków :]
konfiguracja pluginu P.E.Op.S. CDR Driver v1.3
CyberPad v1.3 gra w internecie

I. CyberPad 1.3, a gra w sieci lokalnej:
Gra po sieci lokalnej nie różnie się wiele od tej prowadzonej na zasobach „światowych” jednak po krótkim przeglądzie opcji plugina powstaje jedno pytanko. Jak tu holender włączyć grę po LANie? Przecież po necie gra się na dedykowanych serwerach, a nasza siec nie jest takim serwerem! Okazuje się, że w zasadzie to żaden problem – wystarczy, że wejdziesz na stronę domową Kaillery (www.kaillera.com) i ściągniesz odpowiednie oprogramowanie > chodzi oczywiście o serwer Kaillery dostępny zarówno dla systemu Windows jak i Linux. Teraz wystarczy tylko go odpowiednio skonfigurować (przez edycję pliku kaillerasrv.conf), odpalić plik kaillerasrv.exe lub kaillerasrv (w zależności od SO) i jesteśmy gotowi do zabawy. Schemat czynności potrzebnych do założenia/dołączenia do gry jest analogiczny jak dla internetu – to znaczy:

  1. Wypakowujemy plik 'kailleraclient.dll’ do głównego katalogu ePSXe, a plik 'cpka.dll’ do katalogu z pluginami
  2. Uruchomiamy ePSXe i w menu wyboru wtyczki gry sieciowej {Configure>Netplay} wybrać moduł CyberPad 1.3
  3. Klikamy OK i restartujemy emulator w celu zapamiętania zmian.
  4. Po restarcie należy uruchomiamy grę używając polecenia {File > Run CDRom} lub  {File > Run ISO} w zależności od medium jakiego chcemy użyć
  5. Po wyświetleniu okna Kaillery klikamy w przycik Enter IP i jak się łatwo można domyśleć podajemy adres IP komputera na którym uruchomiliśmy serwer.
  6. Teraz wystarczy byś dołączył się do założonej wcześniej gry (przycisk Join), bądź założył własną grę (przycisk Create New Game)… i
  7. To wszystko – skopanie paru tyłków na LANie jest równie przyjemne jak wyżywanie się na i-necie, a co lepsze jest z pewnością o wiele szybsze :]
konfiguracja pluginu P.E.Op.S. CDR Driver v1.3
CyberPad v1.3 gra po sieci lokalnej + serwer Kaillery.

To zamykałoby temat korzystania z doskonałego pluginu gry sieciowej jakim z cała pewnością jest CyberPad 1.3 – jak inaczej można by opisać plugin, który w doskonały sposób łączy prostotę i intuicyjność obsługi z naprawdę ogromnymi możliwościami… Gorąco polecam wszystkim tą wtyczkę – jestem pewien, że po jej wypróbowaniu nie będziesz korzystał z rzadnej innej. Jak ktoś napisał na forum – CP1.3 RULEZ 🙂


NetSock 0.2:

Pomimo wielu starań i godzin spędzonych nad kolejnymi próbami z ciężkim sercem muszę poinformować, że nie udało mi się uruchomić tego pluginu na emulatorze ePSXe… przez co miejsce przeznaczone na opis jego konfiguracji i działania pozostaje na razie puste.