ePSXeCutor

Wielokrotnie wspominaną zaletą ePSXe jest mnogość dostępnych konfiguracji, dzięki czemu można ustawić emulator w dowolny sposób. Ale co właściwie oznacza owy dowolny sposób? Ponieważ można długo polemizować na ten temat ograniczmy się do dwóch przypadków, które ściśle są ze sobą związane:

1. Ustawienia dla różnej konfiguracji sprzętowej.
Na czym to polega? Weźmy na przykład plugin graficzny. Dowolny tytuł powinniśmy odpalić przy pomocy co najmniej dwóch środowisk: Software i Direct3D. Liczba dostępnych środowisk, a co za tym idzie obsługiwanych pluginów graficznych może oczywiście wzrosnąć. Wystarczy jedynie, że ktoś (szczęściarz) posiada dwie karty graficzne na pokładzie swojej machiny – nVidia Geforce (na slocie AGP) oraz 3Dfx VooDoo (na slocie PCI) – w takim przypadku liczba obsługiwanych środowisk wzrasta do czterech: Software, Direct3D, OpenGL i Glide. Mnogość kombinacji ustawień ePSXe dla takiej osoby jest wręcz nieograniczona….

2. Ustawienia ze względu na obsługiwaną grę.
To chyba dość jasny problem – Odpalasz kolejno trzy gry, które bez najmniejszego problemu pracują na Twojej konfiguracji, a potem trafiasz na taką, która co chwila się zacina, ledwo coś widać, bądź gra nie uruchamia się wcale. Co wtedy należy zrobić? Spróbować innej konfiguracji!

Co właściwie chciałem pokazać przez powyższe przypadki? Cóż konkluzja jest banalna i każdy by do niej doszedł. Przy pracy z ePSXe zdarzają się przypadki, gdy należy zmienić konfigurację pluginów. Nie jest to sprawa trudna, jeżeli wiemy, co robić. Jednakże sytuacja ta może być bardzo uciążliwa, jeśli musimy dokonywać takich zmian w krótkich odstępach czasu lub zapomnimy przypadkiem jak poprzednio ustawiony był dany plugin.

Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji byłoby jakieś narzędzie, dzięki któremu moglibyśmy zapisywać nasze ustawienia (eksport kluczy rejestru nie należy do rzeczy ani łatwych, ani bezpiecznych), wyobraźcie sobie jak byłoby cudownie gdyby za pomocą owego narzędzia można było automatycznie przełączać się pomiędzy swoimi ustawieniami.

Panie i Panowie oto ePSXeCutor program za pomocą, którego możemy ziścić swoje ePSXe- owe marzenia. Program ów nie jest młody – powstał razem z ePSXe 1.4 (tak mi się przynajmniej wydaje), ale dzięki swoim zaletom znajdzie zastosowanie u każdego użytkownika ePSXe. Do czego służy? Najprościej mówiąc do zarządzaniem ustawieniami pluginów i ePSXe. Możemy za jego pomocą tworzyć nowe konfiguracje pluginów, edytować już utworzone, zapisywać i co bardzo przydatne (dla wszystkich zapominalskich) eksportować/importować je do/z pliku. A co można w nim ustawiać? Praktycznie wszystko – jego opcje w niczym nie odbiegają od tych znanych z ePSXe. Zobaczymy tu, zatem konfigurację: grafiki, dźwięku, CD-Romu, gry sieciowe itd,itd. – wszystko z tymi samymi oknami, opcjami, menusami, co w ePSXe, a w bonusie dostajemy kilka dodatkowych smaczków tj.: wspomniany już wcześniej im/ex~port ustawień, listę kompatybilności gier (co prawda jeszcze z wersji 1.4+ kilka z 1.5.0, ale lepszy wróbel w garści…) i menadżera save_state`ów (to te save`y dostępne w ePSXe pod klawiszami SaveF1/ /F3Load). Jak wygląda konfiguracja pluginów za pomocą ePSXeCutor`a? No cóż, skoro opcje programu nie odbiegają znacząco od tych znanych z ePSXe, również konfiguracja nie może się znacząco różnić. Moim skromnym zdaniem jest prosta i intuicyjna. Wystarczy, bowiem utworzyć nową „konfigurację”, wybrać z listy odpowiednie pluginy i skonfigurować je w sposób identyczny jak w ePSXe. Teraz, aby uruchomić ePSXe z wybraną konfiguracją wystarczy, kliknąć na niej dwukrotnie a ePSXe automatycznie wystartuje z ową konfiguracją.

Nadszedł czas zakończenia tego tekstu, gdyż limit użycia słowa konfiguracja został przeze mnie wyczerpany. Uważam także, że w wystarczającym stopniu wyczerpałem temat samego ePSXeCutora, ale może się mylę, dlatego jeśli macie jakieś pytania związane samym programem lub jego ustawieniami ślijcie maile, jeśli ich problematyka będzie głęboka to oprócz tradycyjnej odpowiedzi mailowej w bonusie opiszę problem na łamach tego tekstu (a może poświęcę mu kolejny artykuł).