Chociaż ePSXe nie obsługuje kart pamięci przez żaden skomplikowany plugin, a ich obsługa nie powinna nastręczać nikomu kłopotów warto napisać, co i jak, choćby by pomóc początkującym. Sama konfiguracja kart pamięci (służących do save`wowania stanu gry– gdyby ktoś nie wiedział) w ePSXe sprowadza się do wybrania odpowiedniego pliku o rozszerzeniu *.mcr. To wszystko, finito, temat skończony!

A może jednak nie? Niektóre osoby zastanawiać się mogą, po co w ogóle używać memorycard`ów, jeśli istnieje możliwość zapisania stanu gry w dowolnym momencie przez wybranie Run>Save State>SlotX. Otóż odpowiedź jest prosta! Zapisanie stanu na memorce jest pewniejsze. Wystarczy jedynie zmienić jeden plugin – wszystko jedno czy odpowiedzialny za dźwięk muzykę czy CDR i może się okazać, że takowy szybki save nie chce się wczytać. Aby zapobiec sytuacji, gdy tracimy kilkudniową, ciężką i jakże mozolną „pracę” nad gierką zawsze warto zapisać sobie stan na memorce. Jak większość pewnie zauważyła sam ePSXe nie ma żadnych opcji konfiguracyjnych memorycarda. Jedyne co Nas ratuje to szczątkowe możliwości (kopiowanie i usuwanie slotów) oferowane przez sam BIOS konsoli. Jednakże w wielu wypadkach takie operacje są niewystarczające – np. chcemy przekonwertować save z innego emulatora czy też DexDrive`a, zmienić region save`a lub też namieszać w nim samym (save-ie oczywiście :). Mógłbym tu zarzucić całą listą programów obsługujących wymienione wcześniej funkcje, ale to mija się z celem ponieważ równie dobrze można sięgnąć po program, który oferuje wszystkie te funkcje, a nawet wiele więcej. Chodzi o PSXMemTool.

Szczegółowe opisanie funkcji tego programu zajęłoby z pewnością masę czasu i miejsca (którego teraz nie mam) dlatego też ograniczę się do krótkiego opisu możliwości MemToola, a jego dokładny opis wydrapię i umieszczę w dziale {Teksty>Inne} gdy znajdę dłuższą chwilę wolnego czasu. A więc do rzeczy:
1. Program PSXMemTool obsługuje pliki memorek następujących emulatorów:
- ePSXe
- Bleem!
- VGS
Obsługuje także pliki
- DexDrive
- ePSXe SaveState
- Save`y z FF7 na PC
- DataDeck MemoryCard
- PSX Game Edit Memory
2. Umożliwia konwersję plików pomiędzy wszystkimi wyżej wymienionymi formatami
3. Zawiera edytor save`ów dla gry FF7
4. Zawiera bardzo przydatną funkcję wyszukiwania zmian w save`ach
5. Zawiera hex-edytor do grzebania w save`ie
6. Umozliwia zmianę regionu save`a
7. Umożliwia zminę ikonki save`a
8. Umożliwia import / eksport poszczególnych slotów na karcie
Cóż ja będę dużo pisał – jeśli zainteresował Cię powyższy wstęp ściągnij PSXMemTool (z działu Download) i na własne oczy przekonaj się o zaletach tego programu.