Wstęp
P.E.Op.S. CDR Driver ze względu na ogromne możliwości konfiguracyjne oraz niespotykane nigdzie indzie opcje jest jednym z najlepszych pluginów CDR dla emulatorów konsoli Sony PlayStation. Z tych samych powodów jest jednocześnie wtyczką przeznaczoną głównie dla zaawansowanych użytkowników ePSXe. Jeśli jednak znudziło Cię korzystanie z domyślnej wtyczki ePSXe lub banalnych w konfiguracji plugsów autorstwa Sapu czy Xeven`a i chciałbyś zagłębić się w świat zaawansowanej obsługi napędu CD/DVD, plugin P.E.Op.S. CDR Driver dostarczy Ci swobody i możliwości o jakich dotychczas mogłeś tylko śnić 😉
Instalacja
Podobnie jak w przypadku większości pluginów instalacja ogranicza się do rozpakowania pliku *.dll z archiwum do podfolderu PLUGINS emulatora.

Konfiguracja
Ze względu na dużą ilość opcji konfiguracyjnych opis pluginu P.E.Op.S. CDR Driver podzielimy na następujące części:
1) Ustawienia Podstawowe:
Interface – Ponieważ plugin został zaprojektowany do pracy z różnymi wersjami systemu Windows masz możliwość wybrania interfejsu odpowiedniego dla systemu z jakiego korzystasz.
- W9X/ME – ASPI SCSI Commands – Opcja przeznaczona dla użytkowników systemu Win 95, 98, 98SE oraz ME. Teoretycznie inne wersje systemu Windows również mogą korzystać z tej opcji, jeśli zainstalowano uprzednio sterowniki ASPI, jednakże praktyka pokazuje, że taka operacja spowodować może pewne komplikacje.
- W2K/XP – IOTCL SCSI Commands – Opcja przeznaczona dla użytkowników systemów Windows NT, 2000, oraz XP.
- W2K/XP – IOTCL RAW Commands – opcja przeznaczona dla użytkowników systemu Win NT, 2000, XP, których napędy nie radzą sobie z żadnym trybem „IOTCL/SCSI”
Drive – Opcja „napęd” raczej nie wymaga komentarza. Jeśli jednak ktoś miałby problemy profilaktycznie napiszę, że po wybraniu odpowiedniego interfejsu powinna znaleźć się tu litera Twojego napędu CDRom / DVD. Jeśli masz więcej niż jeden napęd (np. masz w komputerze CD-RW i DVD) wybierz z listy ten, z którego masz zamiar korzystać.
Read Mode – czyli tryb odczytu. Dostępnych mamy siedem różnych trybów odczytu co zapewnia obsługę większości (jeśli nie wszystkich) napędów dostępnych na rynku. Różnorodność ów może sprawić osobom nie zaznajomionym ze swym napędem niemały problem, ale dzięki przyciskowi „Try Autodetection” nawet kompletny laik powinien sobie poradzić – wystarczy bowiem włożyć do napędu płytę z PSXową grą i kliknąć na wspomniany wcześniej przycisk. Niestety przy korzystaniu z interfejsu „W2K/XP – IOTCL RAW Commands” przycisk jest niedostępny, nie stanowi to jednak problemu, gdyż w owym interfejsie tryb odczytu nie ma znaczenia.
Caching Mode – opcja używana jest do przyśpieszenia pracy czytnika (a tym i emulacji) przez tymczasowe przechowywanie danych w pamięci RAM. Plugin oferuje pięć trybów buforowania:
- None – Najwolniejszy tryb, w którym dane bezustannie pobierane są bezpośrednio z czytnika, czytaj buforowanie jest wyłączone
- Read Ahead – Tryb co prawda nie działa na kilku napędach, ale umożliwia przechowywanie w pamięci więcej niż jednego sektora danych przez co znacząco odciąża czytnik i przyśpiesza emulację.
- Async – Ten tryb oprócz jednoczesnego sczytywania kilku sektorów pobiera w tym samym czasie dodatkowe informacje, co okazuje się niezwykle przydatną opcją w czasie odtwarzania wstawek filmowych gdy oprócz plików ze strumieniem wideo odczytywane są również pliki XA przenoszące podkład audio dla filmików.
- Thread – Tryb jest odpowiednikiem Async przeznaczonym dla interfejsu IOTC, czyli systemów Windows NT, 2000, XP.
- Smooth Read – Niektóre czytniki mają problemy ze sczytywaniem pewnych sektorów z PSXowych płyt (chodzi głównie o wstawki filmowe i dźwięk XA). Jeśli więc uświadczysz nieprzyjemnych skoków w czasie odtwarzania animowanych sekwencji i wszystkie powyższe tryby zawiodły powinieneś wypróbować „Smooth Read”.
Use Additional 4 MByte Data Cache – Zaznaczając tę opcję zarezerwujesz dodatkowe 4MB pamięci na przechowywanie danych z napędu CD/DVD co przyśpieszy pracę napędu, a przez to samej emulacji. Co więcej w przypadku niektórych gier tj. „Legend of Mana” obszar ten zostanie zarezerwowanych dla danych wielokrotnie sczytywanych z CD, co dodatkowo usprawni działanie czytnika.
2) Ustawienia dodatkowe
Speed Limitation – Nie wszystkie napędy wspierają tą opcję, jeśli jednak okaże się że szczęśliwie Twój napęd to robi, to zaznaczenie ”Speed Limitation”, a następnie wybranie odpowiedniej wielkości z listy znajdującej się po prawej stronie spowoduje ograniczenie prędkości odczytu napędu do wybranej wielkości, dzięki czemu chociażby wyciszysz pracę czytnika.
Don’t Wait Till Drive is Ready – Domyślnie plugin komunikuje się z napędem sprawdzając czy np. włożono płytę do napędu. Niestety nie wszystkie czytniki odpowiadają na nawoływania wtyczki i w rezultacie widzisz czarny ekran 🙁 Jeśli więc podejrzewasz, że Twój napęd należy do ów mało komunikatywnej grupy lub chcesz zyskać kilka sekund przy starcie emulatora zaznacz tą opcję, dzięki czemu plugin nie będzie czekał na odpowiedzi od Twojego CD/DVD i bez pytania będzie rozkręcał płytę w napędzie.
Try Again on Reading Error – Zaznaczenie tej opcji i wpisanie odpowiedniej wielkości (od 1 do 10) w okienko po prawej spowoduje, że w momencie gdy plugin natrafi na błąd odczytu płyty (wynikający choćby z porysowanej powierzchni) ponowi odczyt danego sektora. Bardzo przydatna opcja.
Show Message Box on Read Error – Włączenie tej opcji spowoduje wyświetlenie informacji o błędzie odczytu płyty. Funkcja działa również z opisaną powyżej opcją.
3) Opcje dodatkowe
Use PPF patches – PPF to skrót od PlayStation Patch File i jak sama nazwa wskazuje pliki pełnią rolę łatek, które wykorzystać można choćby do cheatowania, tłumaczenia gier lub omijania nietypowych zabezpieczeń. Przeważnie pliki ów są zgrywane z danym tytułem na płytkę, jednakże omawiany plugin umożliwia ich wykorzystanie bez konieczności ponownego wypalania CD, co jest szczególnie przydatne w przypadku konieczności omijania zabezpieczeń w niektórych tytułach tj. europejska wersja FFIX. By uaktywnić opcję należy ją po prostu zaznaczyć i w sekcji „File” wpisać ścieżkę do odpowiedniego pliku (lub posłużyć się opcją przeglądaj umiejscowioną pod przyciskiem […])
Subchannel Handling – dane subkanałowe służą do przechowywania dodatkowych danych tj.: Muzyka CD–Audio czy zabezpieczeń, w postaci dodatkowych ścieżek. Niestety nie wszystkie napędy potrafią poprawnie sczytać i zinterpretować dane z subkanałów, z tego choćby powodu tworzy się wspomniane wcześniej pliki PPF. A co właściwie robi ta opcja? Sczytuję partie danych z subkanałów i pozwala ominąć zabezpieczenia bez konieczności korzystania z plików PPF. Do dyspozycji mamy trzy tryby pracy sczytywania danych z subkanałów, jednakże ze względu na możliwe komplikacje polecam korzystanie z dwóch poniższych opcji:
- Don’t Read Subchannels – napęd nie sczytuje danych z subkanałów, opcję tę należy wybrać w przypadku gdy mamy do czynienia z płytą bez zabezpieczeń (zdarzają się takie oryginały) lub z płytą, z której zabezpieczenia zostały usunięte (tzw. piraty).
- Use subchannel SBI/M3S info file – opcja ta pobiera informacje o danych zawartych w subkanałach z wcześniej przygotowanych plików, o czym poniżej.
Aby korzystać z opcji “Use subchannel SBI/M3S info file” musimy mieć wcześniej przygotowane pliki, które będą informowały plugin jak sczytywać informacje z czytnika by ominąć zagnieżdżone w subkanałach zabezpieczenia. Zastanawiasz się skąd ściągnąć ów pliki, ew. za pomocą czego je utworzyć? W tym przypadku sprawa nie mogła być prostsza, gdyż autorzy pluginu P.E.Op.S. CDR wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników umieścili opcję tworzenia plików SBI/M3S (bo tak właśnie się one zwą) bezpośrednio we wtyczce. I tak oto cała operacja ogranicza się do włożenia płytki z grą do napędu i kliknięcia przycisku create. Ewentualnie jeśli nasz czytnik nie jest w stanie sobie poradzić z czytaniem danych subkanałowych za pomocą wtyczki CDR możemy do tego wykorzystać doskonały program CloneCD i utworzyć pliki SBI/M3S z plików SUB stworzonych za jego pomocą.
Co więcej do wyboru mamy dwa typy plików do omijania zabezpieczeń z subkanałów:
- SBI – plugin pobiera dane z 1 ścieżki, gdzie przeważnie rezydują zabezpieczenia i zapisuje je w sobie tylko znany sposób do plików, których rozmiar waha się od kilku do kilkudziesięciu kB. Sposób zdaje się być niezawodny, choć czasami może trwać dobre kila minut.
- M3S – plugin nie zrzuca całych subkanałów, a jedynie dane znalezione w 3 minutowych ścieżkach (które przeważnie wykorzystuje się do przenoszenia zabezpieczeń). Trwa to znacznie krócej bo sporo danych jest pomijanych, ale zazwyczaj wystarcza do ominięcia zabezpieczeń.
Po przeczytaniu powyzszego kilka osób pewnie zastanawiać się będzie w jakim celu korzysta się z plików SBI/M3S skoro można ściągnąć PPFy? Niby mają rację bo włączenie PPFa trwa rzeczywiście krócej, jednakże należy zwrócić uwagę na kilka faktów: nie każdy potrafi znaleźć PPFy (o własnoręcznym ich tworzeniu już nie wspomnę), założę się również, że nie każdy maniak emulatorów PSXa posiada dostęp do internetu. Po co więc tracić czas na dojazd do kafei, żmudne szukanie plików, ich sprawdzanie itd… nie lepiej samemu ominąć zabezpieczenia i tym samym poświęcić więcej czasu na granie? No nie wiem… Tak, czy owak cały urok tkwi w tym, że niezależnie jaką metodę wybierzecie będzie ona bezproblemowo funkcjonować pod kontrolą opisywanego plugsa!
… i to by było na tyle jeśli chodzi o opis wtyczki P.E.Op.S. PSX CDR Driver – mam nadzieję, że dzięki artykułowi przybliżyłem Wam temat zaawansowanej obsługi napędu CDR pod emulatorem ePSXe i kilka pojęć z nim związanych. Na tym zakończę, życząc Wszystkim miłej zabawy.