PPF i dane subkanałowe

Zarówno na Forum ja i w mailach zetknąłem się kilkakrotnie z pytaniem „Mam piracką (czyt. nieoryginalną) wersję gry XXX, czy z tego powodu ePSXe może nie współpracować z tym tytułem?”. Wbrew przypuszczeniom sprawa z oryginałami przedstawia się trochę inaczej niż w przypadku gier na PC-ta. Okazuje się bowiem, że emulatory (również ePSXe nie jest wyjątkiem) lepiej radzą sobie z pirackimi kopiami… Co prawda nie dotyczy to wszystkich gier, jednakże nader często zdarza się w przypadku zlokalizowanych gier.

Dla przykładu:
„Final Fantasy 9” we Francji został wydany w dwóch wersjach językowych – angielskiej i francuskiej. Po uruchomieniu wersji angielskiej pod ePSXe i wszystko chodzi płynnie i bez zacięcia wystarczy jednak uruchomić francuską wersję i ePSXe się wiesza…

Jeśli zetknąłeś się z tym problemem – Twoja wersja gry XXX nie chce się uruchomić lub zacina się po jakimś czasie, a powinna współpracować z ePSXe powinieneś przedsięwziąć pewne kroki i wykonać dwa proste procesy. Chodzi o: utworzenie plików danych subkanałowych oraz ściągnięcie pliku PPF,.

  1. Pliki danych subkanałowych. Na płycie, oprócz „widocznych danych” zawartych na pierwszej ścieżce, informacje mogą być przechowywane również na innych (wyższych) ścieżkach. Są to przeważnie ścieżki audio, dodatkowe dane czy wprowadzane przez pomysłowych producentów zabezpieczenia. W czym tkwi problem? Właśnie w zabezpieczeniach, a dokładniej w sposobie ich umieszczenia na płycie (jako dane subkanałowe). Normalnie właściciele PSX`a nie mają problemów ze sczytaniem tych dodatkowych ścieżek, jednakże użytkownicy emulatorów (a co za tym idzie PC-tów) muszą posiadać całkiem niezły czytnik (np. doskonałej i jakże drogiej firmy Teac) by poradzić sobie z nietypowymi (czyt. subkanałowymi) danymi. Jednakże i na to istnieje sposób – należy utworzyć i później wykorzystać pliki danych subkanałowych (SBI/M3S),które w łatwy i szybki sposób można przygotować za pomocą Pluginu PeoPS CDR Driver.

Co należy uczynić:

  1. wejść do okna konfiguracji wspomnianego plugsa
  2. z sekcji „Subchnnel reading” wybrać „Use subchannel SBI/M3S info file”
  3. kliknąć przycisk „Create SBI/M3S file”
  4. w oknie, które właśnie się pojawiło ustawić następujące parametry
    1. Mode: „Read subchannels from CD”
    2. Output file SBI (pewniejszy, choć dłuższy sposób)
    3. Wskazać plik docelowy (wybrać miejsce i nazwę pliku)
  5. i kliknąć przycisk „Create subchannel info”
  6. po zakończonym procesie tworzenia należy powrócić do poprzedniego okna
  7. gdzie w sekcji „Subchnnel reading>File” wybrać wcześniej utworzony plik

wwala to wszystko…


  1. Plik PPF (Playstation Patch File) powstał jeszcze przed wprowadzeniem opcji sczytywania danych subkanałowych do emulatorów. Jest to specjalna łata umożliwiająca uruchomienie pewnych tytułów pod emulatorami – stary odpowiednik plików SBI/M3S, wyposażony w kilka pożytecznych opcji (czyt. ominięcie nietypowych zabezpieczeń, sczytanie danych subkanałowych, itp… :). Dlatego jeśli zawiedzie stworzenie danych subkanałowych zaleca się ściągnięcie i „instalację” plików PPF.

Co należy zrobić:

  1. Odwiedzić stronę zawierającą pliki PPF
  2. Ściągnąć plik do Twojej gry (zwróć uwagę na wersję językową, regionalną PAL<>NTSC, czy gry: w przypadku GT2 są dwie 1.0 i 1.1)
  3. Rozpakować go – jeśli to konieczne…
  4. I „zainstalować” – są dwie możliwości instalacji i korzystania z plików PPF

I. Poprzez ePSXe – emulator może automatycznie wczytywać pliki PPF przy starcie gry, jednakże aby uaktywnić tą opcje musi być spełnionych kilka warunków:

1. plik musi być skopiowany do katalogu patches w katalogu ePSXe. W tłumaczeniu na polski – jeśli ePSXe znajduje się w katalogu C:\ePSXe\ to plik PPF musi znaleźć się w katalogu C:\ePSXe\patches 🙂

2. należy zmienić nazwę pliku PPF na odpowiednią :)… Skąd wiedzieć na jaką nazwę zmienić? Włóż płytkę z grą do napędu, wejdź na nią, znajdziesz tam plik SLES*,SCES* lub SLUS*. Powiedzmy, że znalazłeś plik SLES_033.21, a więc musisz zmienić nazwę pliku ppf na SLES_033.ppf

3. należy uaktywnić opcję automatycznego wczytywania plików PPF – dostępna z menu Opcje (Options)

II. Poprzez Plugin PeoPS CDR Driver

1. wejść do okna konfiguracji wspomnianego plugsa

2. z sekcji „PPF patches” zaznaczyć „Use PPF patch file”

3. następnie za pomocą okienka „File” należy wybrać odpowiedni plik…

i gotowe – drugi sposób jest wiele prostszy jednakże należy pamiętać, że w przypadku zmiany gry/płyty należy wyłączyć/zmienić opcję korzystania z plików ppf…


To wyczerpywałoby temat danych subkanałowych i rozwiązywania problemów przez nie stworzonych. Wracając jednak do tytułu arta i piratów – pirackie wersje gier nie mają żadnych problemów z danymi subkanałowymi, więc od początku są faworytem w tej walce i bezkompromisowo rozkładają oryginały na łopaty 🙂

Od autora: Tekstu nie należy traktować jako promocję pirackich wersji oprogramowania (w tym przypadku gier na konsolę PSX) – zakup pirackich płyt jest oczywiście nielegalny i ścigany w świetle polskiego prawa. Tekst został napisany w jednym celu – pomocy osobom mającym problemy z uruchomieniem niektórych tytułów pod ePSXe.