Problemy z padami

W ePSXe w przeciwieństwie do innych emulatorów PSX`a tj.: AdriPSX, PCSX czy FPSE zrezygnowano z obsługi zewnętrznych modułów (pluginów) sterowania na rzecz wbudowanego GUI. Rozwiązanie takie umożliwia łatwy i intuicyjny sposób przypisania wartości (bez względu czy są wprowadzane za pomocą klawiatury, pada czy innego kontrolera) do poszczególnych przycisków. Niestety rozwiązanie to nie jest pozbawione wad, które w przypadku ePSXe znacznie przewyższają ilość zalet. Kłopoty przy korzystaniu z wibracji, ograniczona możliwość konfiguracji drugiego kontrolera, problemy z grami nie korzystającymi z analogowego kontrolera – to największe kłopoty, z którymi możesz się spotkać użytkując ten emu. Skończmy jednak z tym pesymistycznym nastrojem i przejdźmy do opisu samej konfiguracji kontrolera.

W zasadzie konfiguracja sprowadza się do wybrania odpowiedniego nas „miejsca” (poprzez klikniecie go myszą) i naciśnięcie przycisku, który chcemy mu przyporządkować (bez względu czy przycisk ów znajduje się na klawiaturze, padzie, czy innym kontrolerze tj. np. kierownica), analogicznie należy postąpić z każdą kolejną opcją.

Konfiguracja 1-go kontrolera w ePSXe
Konfiguracja 1-go kontrolera w ePSXe.

W menu konfiguracyjnym kontrolera znajduje się również menu wyboru trybu pracy kontrolera, w którym możemy wybrać między innymi opcje tj.: Digital czy Digital/Analog. Aby zaoszczędzić Wam kłopotów zalecam wybranie Digital. No ewentualnie, jeśli ktoś posiada GamePada z gałkami analogowymi [co dwie gałki to nie jedna :)] może wybrać opcję Digital/Analog, dzięki czemu aktywuje wspomniane dwie gałki (powodować to jednak może kłopoty z pewnymi tytułami).

Wspomnianych wcześniej posiadaczy padów (szczególnie tych bardziej zaawansowanych) powinno zainteresować sekcja „Rumble” odpowiedzialna za emulacje wibracji w grach. Należy ją ustawić w następujący sposób:

Dla padów PC:
Type: DirectX
Big Motor: Constant
Small Motor: Sine

Dla padów PSX podłączanych przez przejściówkę:
Type: Burutter
Big Motor: Constant
Small Motor: Sine

Niestety jak już wspominałem wcześniej emulacja wibracji może sprawić pewne problemy (tj. zwolnienie emulacji) w ePSXe o ile w ogóle będzie działać 😛 i powyższe informacje są czysto teoretyczne. Jak sie sprawy mają w praktyce możesz przeczytać TUTAJ.

Konfiguracje drugiego kontrolera przeprowadza się identycznie jak pierwszego z tą różnicą, że dostępne przy tym opcje są znacznie uboższe np. brak tu analogowego trybu pracy kontrolera, brakuje także emulacji wibracji (o czym również wspominałem wcześniej).

Wspomniane powyżej niedociągnięcia i problemy nie uszły uwadze innym użytkownikom ePSXe, niektórzy z nich po prostu ignorowali problem ciesząc się tym co mają (bo ePSXe to przecież wspaniały emu i takie niedociągnięcia nie są w stanie zdołować rasowego fana emu), inni zaś postanowili coś z tym zrobić. Wśród drugiej grupy znalazł się między innymi BetaMax [autor Delty i innych narzędzi dla emu PSX`a] który w swoim fontend-zie napisał własny moduł konfiguracji sterowania ePSXe, który w późniejszym czasie został wydany jako osobny program Gamepad Mapper i jak się można łatwo domyślić służy do zewnętrznej konfiguracji sterowania w ePSXe i dzięki kilku dodatkowym opcjom jest w stanie rozwiązać kilka z wymienionych wyżej problemów.

Konfiguracja kontrolera w Gamepad Mapper
Konfiguracja kontrolera w Gamepad Mapper.

Gamepad Mapper to nie jedyny program tego typu – wystarczy dobrze poszukać, a znajdzie się ich jeszcze kilka… Czy je stosować? Trudno powiedzieć ich skuteczność bywa różna jeśli jednak masz problemy ze sterowaniem w ePSXe to warto je wypróbować.