Savestate demo

Tym razem tematem moich dywagacji będzie bardzo pożyteczna i jakże pomocna opcja SaveState. Służy ona do zapisu stanu gry w dowolnym momencie gry na jednym z pięciu slotów. Do kazdego z nich można się dostać zarówno przez menu – {Esc}, {Run > Savestate / LoadState}, jak i wprost z gry przez odpowiednią kombinację klawiszy – {F1} > Zapisz stan, {F2} > Skocz do kolejnego Slotu, {F3} > Wczytaj Stan – czemu towarzyszyć może projekcja graficzna jeśli oczywiście plugin GPU wspiera taką opcję (jak np. wtyczki Pete`a)… Nie będę się rozwodził nad opisem standardowych możliwości jakie daje wykorzystanie tej opcji, gdyż jestem pewien, że każdy przynajmniej raz z niej skorzystał 🙂 lecz zajmę się tą mniej znaną jednakże jakże ciekawą opcją robienia „demek”…

Zacznijmy jednak od początku – załóżmy, że właśnie ukończyłeś kolejne RPG na PSX`a i obecnie nie masz w co grać… Udajesz się więc na ForOOm 🙂 i prosisz ludzi o pomoc [„podajcie tytuły jakiś fajnych gierek na PSXa” – czy cuś w tym stylu ;] w odpowiedzi dostajesz masę tytułów, co lepsze każdy poleca inną grę, każdy chwali cuś innego… Co więc zrobić w takiej sytuacji – opcji jest dużo: wybrać grę którą poleca największa liczba osób, udać się na serwis gamefaqs i sprawdzać, która z podanych gier najbardziej przypada ci do gustu itd. itp. Wiadomo, może trochę czasu minąć zanim się na coś zdecydujesz. Co gorsza zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że wybrany tytuł w końcu nie przypadnie Ci do gustu i w końcu podzieli los innych zakurzonych, nieużywanych gier na półce, (bądź co bardziej prawdopodobne gdzieś pod półką) Co więc zrobić w takiej sytuacji? Myślę, że najlepszą opcją w takiej sytuacji będzie zaopatrzenie się w wersję demonstracyjną gry… Czy warto jednak biegać po znajomych, po giełdzie czy szukać po necie wersji demonstracyjnych? Raczej nie… cóż więc zrobić?

I tu z pomocą przychodzi tytułowa opcja SaveState… Zastanawialiście się czemu pliki przechowujące savestaty zajmują aż tyle (1-3MB), podczas gdy pliki memorycard`a mają zaledwie 128kB? Cały sęk w tym że w savestatach przechowywane są wszystkie informacje związane z aktualnym stanem gry tj.: pozycja, grafika, dźwięki, czy nawet muzyka… W takim jednym pliku znaleźć się może np. cała walka z T3 czy ChronoCross, pełna plansza z Wipeout`a czy calutki jeden epizod z trybu ForceMode z wspomnianego już wcześniej T3… Odpalając takie savestate`y możemy więc: walczyć w pojedynku Jin vs. Paul, walczyć z bossem z CC, ścigać się w jednej z plansz Wipeout`a. Niestety wszystko trwa do czasu, aż pokonamy Paul`a, wykończymy bossa, dojedziemy na metę i gra będzie chciała wczytać dalszą część gry, a wtedy… 🙁 …no cóż zawsze można wcisnąć klawisz F3 i zacząć zabawę od nowa 🙂

Samo zdobycie savestatów nie stanowi najmniejszego problemu – jest kilka serwisów oferujących takie pliki. Problem stanowi fakt uruchomienia ich na ePSXe, gdyż emulator nie ma funkcji ich automatycznego odpalania – co nie znaczy, że nie można tego obejść :). Cały proces nie jest skomplikowany i kilku krokach wygląda następująco:

1. Ściągamy plik z savestatem

2. Rozpakowujemy go (jeśli jest to koneczne)

3. Zmieniamy nazwę na DEMO_999.99.xxx
gdzie .xxx to numer slotu (000 – slot nr1, 004 – slot nr5)

4. Kopiujemy plik do folderu … \ePSXe\SSTATES\

5. Uruchamiamy ePSXe

6. Uruchamiamy BIOS {Run > BIOS}

7. Ładujemy odpowiedni slot

8. Gramy 🙂

Proste, nieprawdaż? Nie pozostaje mi więc nic innego jak
odesłać Was do jednej ze stron zawierających savestate`y
http://savestate.psxfanatics.com/
i do przeczytania następnym razem…