Play! Dev-20200910

Człowiek się cieszy, że udało się całkiem szybko i aktualnie wrzucić niusa o najnowszej wersji rozwojowej emulatora Play! a tu klops. Ostatnia wersja aplikacji z 3 września br. jak się okazało zawierała istotny błąd powodujący nieprawidłowe wyświetlanie tekstur

play-andr-fframe
Fatal Frame uruchomiony na Play! pod Androidem
Czytaj dalej Play! Dev-20200910

PCSX2 dev-g4d0650baa

Skoro w poprzednim niusie wspomniałem o PCSX2 to wypada wrzucić w sekcję Pliki najnowszą rozwojową wersję tegoż emulatora.

Kingdom Hearts uruchomione na PCSX2 w wysokiej rozdzielczości.

Oznaczona ciągiem 229-g4d0650baa rozwojowa wersja PCSX2 v1.7.0 obejmuje w stosunku do swej poprzedniczki zmiany takie jak:

  • usunięto nieużywane pliki interfejsu OpenCL
  • poprawiono obsługę liczników GS dla funkcji CSR i VBlank
  • usprawniono obsługę modyfikatorów przez jednostki VU0 i microVU
  • zmodyfikowano interfejs rozszerzając opisy w konsoli, menu (nagrywanie), opcjach emulatora wtyczek (memorki, gsdx, lilipad)

Zapraszam do pobierania, plik dla systemów Windows w 32-bitowej wersji.

Play! dev-20200903

Osoby śledzące zmiany, jakie nastąpiły po reaktywacji serwisu z pewnością zwróciły uwagę że w nowej wersji witryny obok sztandarowego PCSX2 pojawił się nowy promowany emulator w postaci tytułowego Play!

W przeciwieństwie do wspomnianego PCSX2 charakteryzuje go znacznie mniejsza kompatybilność, przez co lista obsługiwanych gier jest kilkadziesiąt razy mniejsza. Z drugiej strony, Play! wydawany jest z zasady na wiele platform dzięki czemu umożliwia niedostępną dla czołowego emulatora PlayStation2 funkcjonalność widoczną na poniższym obrazku

play-andr-fframe
Fatal Frame uruchomiony na Play! pod Androidem
Czytaj dalej Play! dev-20200903

PCSX2 1.6.0

Jeśli czujesz irytację z powodu rozbieżności pomiędzy pierwotną zapowiedzią Sony, a kolejnymi informacjami jakie publikowane były w kwestii wstecznej kompatybilności nadchodzącego PS5, winien pocieszyć Cię fakt że „wstępne” wdrożenie podobnej funkcjonalności w emulatorze PCSX2 zajęło lat 18. Jest więc nadzieja, że Sony umożliwi uruchamianie gier z poprzednich generacji przy okazji wydania PlayStation9, a czekając na niniejsze możesz zapoznać się ze zmianami wprowadzonym w najnowszej stabilnej wersji tytułowego emulatora.

  • zainicjowano wdrożenie wstecznej kompatybilności konsoli, umożliwiając przetwarzane podstawowych funkcji obsługi kodu z pierwszego PlayStation.
  • zaimplementowano mipmapping, co winno polepszyć jakość obrazu wyświetlanego oraz rozwiązać problemy występujące przy kilkudziesięciu grach, a wynikające z dotychczasowego braku emulacji niniejszej techniki,
  • wprowadzono poprawki do obsługi rozgałęzień VU i opóźnień, zapewniając poprawną obsługę gier: Dropship United Peace Force, World Rally Championship, WRC 2, WRC3
Czytaj dalej PCSX2 1.6.0

PCSX2 SVN r5932

Od publikacji ostatniej stabilnej wersji emulatora minęły dwa miesiące, dlatego warto się przypatrzeć jakie modyfikacje, od tego czasu poczyniono w projekcie PCSX2.


Lista najistotniejszych zmian rozwojowej wersji emulatora przedstawia się następująco:
  • poprawiono obsługę najnowszej wersji bibliotek Mesa oraz OGL/GL4.1 pod linuxem,
  • znacząco rozbudowano narzędzia developerskie takie jak: zaawansowany podgląd deasemplera R5900 i R3000, podświetlana lista zmian w rejestrach, skanowanie funkcji i widok makr, przerwania warunkowe, widok pamięci z możliwością edycji, itp.,
  • usprawniono obsługę pamięci, poprawiając funkcje odpowiedzialne za emulację DMA,
  • skorygowano ustawienia synchronizacji pionowej dla obrazu wyświetlanego z przeplotem,
  • naprawiono błędy występujące przy emulacji VIF, GIF i SPR, kilka dzięciołów we wtyczce SPU2-X oraz zintegrowanej bazie gier,
  • z kolei w pluginie graficznym GSdx zaimplementowano obsługę funkcji DATE, wykorzystywanej do generowania cieni i innych efektów, oraz anizotropowe filtrowanie tekstur zwiększające jakość obserwowanego pod kątem obrazu,
  • zaimplementowano szereg funkcji mających w przyszłości umożliwiać uruchamianie na emulatorze gier z pierwszego PlayStation.
Ok, czas na tradycyjne posłowie praktyczne. Jak każdy widzi, zmian mogłoby być więcej, co więcej fixy poprawiają kompatybilność programu jedynie względem kilku tytułów, tj.: Syphon Filter – Omega Strain, Final Fantasy XII, All Star Pro Wrestling, Legendz Gekitou! Saga Battle oraz seria Gromit. Niemniej, jeśli ktoś doświadczył problemów grając w jedną z wymienionych pozycji, ewentualnie posiada przyzwoity sprzęt z wypasioną grafiką i chciałby uzyskać jak najlepszy efekty wizualny emulując gry z PlayStation2… zdecydowanie powinien zainteresować się rozwojową wersją PCSX2, tym samym odwiedzić nasz Download w celu pobrania stosownego pliku, ewentualnie stronę domową projektu w poszukiwaniu szczegółowych informacji na temat najnowszego wydania.

PCSX2 1.2.2

Wiem, wiem. Nikomu nie chce się czytać przydługich niusów o du… ehem, różowych słoniach :] Zatem, zamiast się produkować, jak przy okazji ostatniej aktualizacji, dziś będzie krótko i na temat. Tym samym, druga z zaległych spraw i same konkrety dotyczące najnowszej, stabilnej wersji, najlepszego programu udającego konsolę PlayStation2.


Poniżej zmiany wprowadzone do PCSX2, począwszy od najnowszej wersji 1.2.2 usuwającej usterki z linuxowymi sterownikami, poprzez poprawkę z odsłony 1.2.1, a skończywszy na skondensowanej liście modyfikacji przedstawionej wraz z wydaniem 1.2.0:
  • rozwiązano problem losowych zwiech emulatora na sterownicha AMD/ATI
  • rozwiązano problem nieprawidłowego wyswietlania głębi na sterach nVidii
  • poprawiono funkcje odpowiedzialne za emulację MFIFO
  • zintegrowano łatki umożliwiające poprawne wyświetlanie panoramicznego obrazu w prawie 1200 tytułach
  • poprawiono emulację jednostek microVU
  • wprowadzono nowe algorytmy do emulacji układu GIF
  • poprawiono błędy występujące przy sczytywanie danych z nośnika
  • usprawniono odczyt danych z kart pamięci, uwzględniając w tym karty przeznaczone dla pierwszego PlayStation
  • znacząco poprawiono funkcje odpowiadające za emulację MFIFO, DMAC, Path 3, COP2, VIF, czy opóźnień VU
  • wprowadzono opcję tworzenia pliku NVM, jeśli ten nie został zgrany wraz z BIOSem
  • zmodyfikowano zintegrowaną baze gier dla powyższych poprawek
  • poprawiona obsługa multitapu tj. gry wieloosobowej
  • rozbudowano wtyczkę SPU2-X o obsługę Portaudio, poprawiono emulację DMA, naprawiono obsługę pogłosu i przeskoki słyszalne przy szybkiej zmianie fpsów,
  • we wtyczce GSdx, wprowadzono nowy system obsługi shaderów oraz eksperymentalną obsługę OpenGL, usprawniono detekcję układu graficznego i skalowania obrazu oraz dodano różnorakie poprawki, zarówno dla konkretnych tytułów jak i sprzętu np. nVidii
  • usprawniono plugin DEV9ghzdrk pod kątem gry sieciowej
  • do Linuksowej aplikacji dodano możliwość ładowania zewnętrznych łatek z plików pnach
  • wtyczkę OnePad zoptymalizowano pod kątem użytej pamięci oraz naprawiono problem występujący przy jednoczesnym wciśnięciu kilku przycisków,
  • w pluginie ZZogl (wymagającego obecnie OpenGL 3.0), naprawiono szereg błędów i zaimplementowano obsługę sterowników MESA,
  • wersję stabilną zoptymalizowano PGO, zwiększając jej wydajność o 10% względem wersji rozwojowych SVN
Tyle w teorii. Jak to wygląda w praktyce? Cóż, nie za kolorowo, bo sami autorzy nie kryją, że obecna odsłona w głównej mierze naprawia błędy wersji poprzedniej, a największe novum to poprawne wyświetlanie obrazu w proporcjach 16:9, w ponad 1000 tytułach. Nie nalezy jednak z tego tytułu spisywać obecnej odsłony na straty, wręcz przeciwnie: ulepszone wyświetlanie wstawek wideo i obsługa kart pamięci, lepiej odwzorowany dźwięk, obsługa shaderów, to zdecydowane powody dla których warto zapoznać się z wersją 1.2.2. Do tego (oczywiście) należy doliczyć niewielki (acz zawsze to jakiś) wzrost prędkosci i co w tym najistotniejsze zwiększona kompatybilność programu, umożliwiająca poprawną emulację tytułów takich jak: Evil Dead, Tony Hawks, Dance Dance Revolution, Extreme-G, Impossible Mission, Baldurs Gate 2, Katamari Damacy, Ace Combat, Forbidden Siren, Champions of Norrath, Age of Empires 2, Disney Golf. Sumując powyzsze, wychodzi na to, że przejść apatycznie obok najnowszej odsłony PCSX2 wręcz nie wypada. W związku z tym zapraszam do pobierania stabilnej wersji emulatora dla systemów Windows (1.2.1) oraz Linux (1.2.2), odwiedzin strony domowej emulatora oraz (standardowo) pozostawiania komentarzy pod niusem.

PCSX2 SVN r5762

Zastanawiałem się czy zaglądając po dwóch miesiącach do listy zmian rozwojowej wersji PCSX2, po raz kolejny poczuje niedosyt, czy też może, tym razem całkiem pozytywnie się rozczaruje? Po przyswojeniu całkiem sporej dawki informacji z czystym sumieniem mogę napisać, ze rewolucji może nie ma, niemniej od rozczarowania jak najbardziej mi daleko


Po kolei jednak, przed własnym wywodem tradycyjna porcja teorii w postaci skondensowanej piguły najistotniejszych zmian:
  • w emulatorze, usprawniono obsługę pamięci, bufora SIO, mVU, Path3, ViF przy wykonywaniu rozkazów VU i obsłudze nierozpoznanych danych o zmiennym ułożeniu, obsługę warunkowych gałęzi w microVU oraz funkcji emulujących R5900, w tym rekompilację kodu COP2
  • we wtyczce dźwiękowej SPU2-X, zmodyfikowano funkcje tensora, zmniejszając tym samym opóźnienia do 30ms, umożliwiono wykorzystanie biblioteki SDL pod Linuksem i zoptymalizowano kod pluginu
  • wtyczka gsdx ogl wzbogaciła się możliwość odmapowania buforów, zwiększające płynność poprawki w funkcji GL_ARB_buffer_storage oraz zmodyfikowaną obsługę wystąpień EGL_BAD_MATCH mającą na celu rozwiązanie problemów biblioteki Mesa na układach graficznych Intel.
  • usprawniono sterowanie poprawiając funkcje odpowiedzialne za w wykrywania osi i obsługę myszy
  • dla wszystkich z opisanych powyżej zmian wprowadzono stosowne poprawki do bazy gier
OK, czas na posłowie, czyli zdań kilka na temat tego co mnie cieszy, a co mogłoby uwierać. Jeśli chodzi o drugie z zagadnień, z pewnością byłby to stanik, gdybym takowy nosił, ewentualnie brak wspomnianej rewolucji w temacie emulacji PS2. Nie ma jednak co płakać – brak uroczego biustu pod brodą rekompensuje psycho-fizyczny i spokój przez c-a-a-a-ły miesiąc, a rewolucji [nie oszukujmy się] nie ma co się spodziewać w przypadku tak rozbudowanego projektu jak PCSX2. Skupmy się więc na pozytywach – szczególnie, że powodów do suszenia zębów nie brakuje. Ulepszona emulacja dźwięku, sterowania, generowania obrazu na Intelowskim GPU pod Linuxem i sporo poprawek w jądrze programu, w tym obsłudze COP2. No właśnie, COP2, niby mała poprawka, a jednak, niezwykle istotna, bo za jej sprawą znacząco zwiększyła się kompatybilność programu, co zaobserwować można w przypadku tytułów takich jak choćby: Ace Combat 4, Ace Combat 5, Ace Combat – The Belkan War, Ace Combat: Squadron Leader, Crash Bandicoot Wrath of Cortex, Dawn of Mana, DT Racers, Forbidden Siren 2, Ghost in the Shell, Gunfighter 2, Run Like Hell, Shadow Hearts, Siren 2, The Mark of Kri i Warship Gunner 2. Innymi słowy – wypas, zapraszam do Downloadu… aaa… no i oczywiście do komentowania niusa.

PCSX2 SVN r5726

Czy to tylko ja, czy Wy również macie wrażenie, że w bieżącym roku PCSX2 trzyma się ciut z boku. Rozumiem, że publikacja programu oznaczonego magicznym znacznikiem 1.0 była wielkim wydarzeniem, a co najmniej dobra kompatybilność względem 90% dostępnych tytułów to nie małe osiągnięcie. Całkiem miło jest również patrzeć, na postępy poczynione przez projekty udające pozostałe systemy z rodziny PlayStation, którym to tytułowy PCSX2 udostępnił pola do popisu…


… niemniej nie o nich dziś piszę, toteż powstaje pytanie czy dwadzieścia-kilka poprawek poczynionych w przeciągu ostatnich czterdziestu-paru dni daje powód do zadowolenia? Zastanówmy się nad tą kwestią, przyglądając się najistotniejszym zmianom poczynionym w projekcie:
  • we wtyczce gsdx ogl wprowadzono możliwość przełączania trybu generowania obrazu klawiszem F9,
  • zrezygnowano z MSAA na rzecz FXAA oraz wewnętrznego podbicia rozdzielczości,
  • rozbudowano funkcje odpowiedzialne za obsługę tekstur i shaderów,
  • usprawniono wyświetlanie w trybie widescreen,
  • zwiększono kompatybilność pluginu względem kart ATI/AMD,
  • eksperymentalnie zaimplementowano obsługę OGL4,
  • wykryto błąd przy generowaniu pliku NVM przez emulator i naprawiono go, co rozwiązało problem nieoczekiwanego kończenia programu w przypadku kilku tytułów,
  • poprawiono obsługę multitap,
  • usprawniono obsługę kart pamięci oraz zaimplementowano wsparcie czystych danych (RAW) pochodzących z kart pamięci pierwszego PlayStation.
Biorąc po uwagę powyższe, z jednej strony (jak zwykle) cieszy fakt, że prace posunęły się do przodu, podobnie jak kompatybilność emulatora względem gier takich jak: Timesplitters, Persona 3 i 4, Metal Gear Solid 3 oraz Age of Empires 2. Zdecydowanie in plus należy zaliczyć ukłon w stronę osób pracujących na sprzęcie ATI/AMD oraz pod kontrolą systemów Linux, polegający na zwiększeniu osiągów programu dla ww. sprzętu/systemu. Niebywale istotnym, wydaje mi się również próba zaciągnięcia do pracy OpenGL4 – biorąc pod uwagę fakt, że implementacja (dosłownie) kilku rozwiązań z wspomnianego API poskutkowała wzrostem wydajności rzędu 5-8%. Wszystko to jest jak najbardziej pozytywne i sprawia, że z wypiekami na twarzy czekam na kolejne wydania emulatora. Z drugiej zaś strony nie potrafię pozbyć się uczucia niedosytu, ubolewam nad zasięgiem wprowadzanych zmian i z utęsknieniem czekam na krzykliwą innowacje. Zanim to jednak nastąpi, standardowo odsyłam Was do naszego Downloadu po najnowszą wersję rozwojową tytułowego emulatora oraz na stronę domową PCSX2.

PCSX2 SVN r5702

Biorąc pod uwagę listę zmian, poczynionych ostatnio w rozwojowej wersji PCSX2, nie liczyłbym na rychłe pojawienie się stabilnej wersji emulatora. Czyszczenie kodu, drobne poprawki i spory nakład pracy w rozwój wtyczki graficznej. Tak oto streściłbym co działo się z projektem w przeciągu minionego miesiąca. Czy oznacza to jednak, że można odpocząć, odwracając chwilowo wzrok od tytułowego projektu? Absolutnie nie!


Zanim jednak podam ku temu przyczynę przyjrzyjmy się zmiano poczynionym w najnowszych wersjach SVN:
  • opublikowano wtyczkę graficzną GSdx w wersji wykorzystującej instrukcje avx2
  • wyczyszczono kod pluginu GSdx pod kątem kompilacji na VS2010
  • rozbudowano i poprawiono obsługę shaderów we wtyczce GSdx ogl
  • zwiększono kompatybilność opisanej powyżej wtyczki względem sterowników nvidia
  • wyczyszczono i zoptymalizowano kod emulatora w wersjach dla systemu Windows i Linux
  • zoptymalizowano kod emulatora pod kątem kompilacji na VS2012 Express
  • we wtyczce GSdx ogl zaimplementowano wsparcie dla gles
Jak każdy widzi, zmiany istotne, ale raczej niewielkie. Ale czy na pewno? Mnie osobiście mocno intryguje ostatni punkt z powyższej listy, rodzący następujące pytanie. Mając do wykorzystania dobrodziejstwa OpenGL 4.2 i dedykowanych rozszerzeń API, w jakim celu implementowano GLes? Przecież to środowisko pisane z myślą o przeglądarkach i urządzeniach mobilnych! Czyżbyśmy mieli doświadczyć migracji kolejnego projektu na urządzenia przenośne? Czy istnieje cień szansy, że układy takie jak Exynos 5, Snapdragon 800, czy Tegra 4 będą w stanie sprostać emulacji PlayStation2? Cóż, czas pokaże. Tymczasem, zapraszam do downloadu po najnowszy PCSX2 SVN r5702.

PCSX2 SVN r5674

Nie mam dziś weny na przydługie wstępy i bezproduktywne lanie wody. Z drugiej zaś strony, tym drugim, wcale bym nie pogardził, biorąc pod uwagę dosłowne znaczenie sformułowania i kilkudniową falę upałów, dającą się mocno we znaki w robocie. Jakby na problem nie spojrzeć, nie jesteśmy jednak serwisem o turystyce czy rekreacji, więc chłodne życzenia odkładam na później, a teraz…


… zapraszam do zapoznania się z najważniejszymi zmianami jakie poczyniono od marca w rozwojowej wersji emulatora PCSX2:
  • przeportowano wtyczkę GSdx-ogl pod systemy Windows
  • w pluginie GSdx dodano klasę wektorową dla AVX2, poprawiono obsługę pamięci oraz funkcje GetTextureMinMax,GetAlphaMinMax i rozszerzenie GL_ARB_gpu_shader5 dla Fxaa
  • usprawniono obsługę kodów dla gier
  • dodano maskowanie DMA/Path3
  • zmodyfikowano sposób sprawdzania rozmiaru nośnika
  • usprawniono działanie microVu przez wprowadzonie poprawek do funkcji odpowiedzialnych za obsługę D/T Bit oraz XGKick Delay, sparametryzowano obsługę D-Bit
  • poprawiono funkcje odpowiedzialne za grę wieloosobową (multitap) oraz obsługę memorek z pierwszego PlayStation
  • zwiększono kompatybilność wtyczki gsxdx ogl względem układów graficznych ATI/AMD, zoptymalizowano plugin pod kątem najnowszych sterowników catalyst oraz poprawiono zachowanie modułu względem kart nie obsługujących opengl 3.3
  • w tym samym pluginie wprowadzono wewnętrzne ładowanie shaderów z plików glsl z konwersją przez skrypt perl`owy
  • w GSdx zwiększono rozmiar indeksu dla bufora bloków zmiennych jednorodnych, usunięto błędy i powodującą problemy optymalizacje z funkcji GetTextureMinMax, oraz naprawiono przesunięcia CLUT implementując tymczasowy bufor
  • we wtyczce zzogl-pg zoptymalizowano obsługę tekstur dla układów graficznych Intel
  • rozbudowano bazę gier o nowe informacje i poprawki do już istniejących pozycji
  • zoptymalizowano kod emulatora pod kątem gcc 4.8 oraz VS 2010/2012
  • zaktualizowano bibliotekę Soundtouch do wersji 1.71
Tym samym usprawniono dziłanie programu oraz obsługę gier takich jak: Crash Twinsanity, Persona 4, WRC Rally Evolved, Elemental Garde, Siren 2, Kingdom Hearts i Kingdom Hearts 2, Disney’s Golf, Impossible Mission, Wallace & Gromit in Project Zoo, Drakan, Mafia, True Crime – New York, Timesplitters, Neo Contra . Tyle na dziś, zapraszam do Downloadu i na stronę domową projektu.