Revision 791

Dziwne rzeczy mają miejsce na stronie, wszak jakby na główną nie patrzeć, wszyscy widzą, że to mój trzeci nius w tym miesiącu… ale to nic, mała strata, gdy w rezultacie jest mi dane poinformować Was o kolejnej wersji rozwojowej emulatora PCSX2. Oprócz standardowego zwiększenia numerku do 791, w nowej odsłonie emulatora otrzymujemy zestaw poprawek do ostatniego oficjalnego wydania PCSX2 (dokładnie, w temacie obsługi FPU, VU, PCR/TIMR, PERF, GIF), usprawnioną obsługę memorek i savestate`ów, zwiększona kompatybilność względem kilku gier (Tales of Destiny, Grandia 2 i seria Final Fantasy) oraz delikatną optymalizację kodu. Na powyższym lista niespodzianek się nie kończy bo wraz z testowym PCSX2 otrzymaliśmy nowy zestaw pluginów oraz dedykowaną specjalnie r.791 wersję doskonałej wtyczki sterowania LilyPad 0.9.11 z gigantyczną listą zmian.


Na zakończenie dwie uwagi – zmiany w kodzie odpowiedzialnym za obsługę memorek i savestate`ów zniszczyły wsteczną kompatybilność tych opcji, dlatego też przed korzystaniem z wersji rozwojowej emulatora należy (a) skopiować pliki memorek w bezpieczne miejsce (b) korzystać z nowej odsłony LilyPad, gdyż tylko z nią prawidłowo działają savestate`y. Tyle na dziś, życzę miłego dnia i jeszcze przyjemniejszych testów.

PCSX2 0.9.6 Released

W związku ze studencką niedyspozycją Zardona przypadła mi w dniu dzisiejszym (choć jeśli ktoś śledzi zmiany w downloadzie to widział jeszcze wczoraj) niewątpliwa przyjemność poinformowania Was o publikacji nowej wersji PCSX2.


Radość jest tym większa, że w odsłonie oznaczonej numerkiem 0.9.6 doczekaliśmy się kilku istotnych zmian, które to chciałbym Wam przytoczyć w niniejszym niusie… i tak:
  • dzięki wkładowi projektu Playground wprowadzono całą masę poprawek, optymalizacji i innych zmian w kodzie zwiększających prędkość i kompatybilność PCSX2
  • zmieniono koncepcję obsługi pamięci, zastępując wykorzystywaną dotychczas pamięć wirtualną (VM), równie wirtualnym zewnętrznym buforem translacji (VTBL) – uszczuplono w ten sposób osiągi aplikacji, aczkolwiek zyskały na tym stabilność, kompatybilność czy możliwości optymalizacji emulatora, o nerwach użytkownika już nie wspominając – bo znany wielu "Błąd alokacji pamięci" zniknął na zawsze.
  • napisano na nowo tryb wielowątkowego przetwarzania obrazu (MTGS) dzięki czemu zażegnano wiele przypadków niestabilnego działania tegoż, oraz uzyskano 15% przyrost prędkości dla maszyn wyposażonych w procesor z HT i 3-5% dla reszty dwujajowców.
  • udoskonalono do stopnia bliskiego perfekcji ;] obsługę kart pamięci
  • poprawiono opcje pomijania klatek zarówno przez standardowy Frameskip jak i VU-skip
  • dodano sekcję poprawek dla gier (Special Game Fixes)
  • poprawiono emulację napędu (CDVD)
  • ulepszono obsługę jednostek wektorowych i zmiennoprzecinkowych (VU/FPU)
  • dodano możliwość sterowania zachowaniem jednostek pomocniczych (VU/FPU)
  • ulepszono synchronizację pomiędzy procesorami centralnym i we/wy (EE/IOP)
Osobiście cieszy mnie doskonała jak na chwilę obecną obsługa memorek oraz dźwięku (co zgłaszali również użytkownicy na łamach forum), jestem jednak zdania że w najnowszej odsłonie emulatora każdy znajdzie coś miłego dla siebie. W związku z powyższym gorąco zachęcam do pobrania PCSX2 0.9.6 w wersji dla systemów Windows oraz Linux, wymaganych przez pierwszego z wymienionych środowiska DirectX z grudnia ubiegłego roku, dogłębnych testów aplikacji i dzieleniem się rezultatami w komentarzach do niusa.

PCSX2 0.9.5 SVN Rev. 343

Ręka do góry, kto uważa, że cztery nowe wersje SVN tytułowego emulatora, wydane jedna po drugiej w przeciągu ostatniego miesiąca to przesada? Nie zrozumcie mnie źle, osobiście nie mam nic przeciwko częstym aktualizacjom, bo lubię jak coś się dzieje … ale jak czytam, że główne zmiany w najnowszej wersji poprawiają to co popsuła wersja poprzednia, to po prostu krew mnie zalewa :] Odpuszczając dalsze narzekania przedstawiam listę zmian:

  • standardowe poprawki względem błędów z poprzednich wersji SVN
  • ulepszona obsługa szybkiego zapisu/ładowania gry (z MTGS)
  • bliżej nieokreślone zmiany w sekcji Speedhacks
  • implementacja nowej funkcji – SIF Timing
  • usprawniona obsługa kart pamięci
… a co za tym idzie zwiększona kompatybilność względem gier takich jak: Beatmania, Dance Dance Revolution, Okami oraz kilku innych tytułów wymagających dotychczas łatek i gier nie uruchamiających się w ogóle. Więcej narzekań zaserwuje przy okazji kolejnego update`u, tymczasem kończę odsyłając Was do downloadu oraz na stronę domową PCSX2.

PCSX2 SVN and ZeroSPU2 updated

To po prostu zaczyna się robić nużące, że nie wspomnę o fakcie, iż cytuję "ja wiedziałem, że tak będzie" :] Typowa, zebrowa częstotliwość – aktualizacje dzień za dniem. Wpierwej wersja 329, poprawiającą błędy z opisywanego ostatnio PCSX2 SVN v327, a dziś 330, w której znalazły się następujące zmiany:

  • naprawiony bład rekompilatora powodujący nieprawidłowe wyświetlanie tekstu(r)
  • zmiana w funkcji MMI przyśpieszająca wyświetlanie wstawek filmowych o 10-30%
Dziś w epilogu, oprócz standardowego odsyłania na stronę domową PCSX2 i do downloadu dwa pytania do Was: (1) kto ma ciekawe, nietypowe lub/i ładne screeny, nadające się do niusów o PCSX2? Chętnie pożyczę. (2) Jak bardzo cenicie sobie indywidualny charakter polskojęzycznych niusów opatrzonych naszym/moim komentarzem? Bo przy tak wysoko narzuconym tempie coraz mniej chce mi się dłubać te wypociny :]

edit; jest też nowa, testowa, choć ponoć bardziej stabilna wersja pluginu ZeroSPU2, zapraszam do ściągania

PCSX2 SVN v327

Wszystkim Paniom, w dniu ich święta… hmm …co? że niby spóźnione… a to nic nie szkodzi, przynajmniej nie zacząłem zdania od "A nie mówiłem" :] Okazja do takiego prologu wszak niebywała – kolejna, nie tyle systematyczna jak w przypadku pSX, a wręcz pasiaście natrętna aktualizacja najprężniej rozwijającego się emulatora PlayStation2PCSX2, a w niej:

  • napisana na nowo obsługa synchronizacji pionowej/poziomej obrazu
  • naprawiona opcja zapisu memorek
  • usprawniona obsługa synchronizacji dźwięku
… w rezultacie czego poprawiono obsługę przerywników filmowych, wstawek na silniku gry i dźwięku w tytułach takich jak: Devil May Cry [dziś bez błędu] czy Final Fantasty XII. Wyczekując kolejnego update`u zapraszam wszystkich do downloadu i testów.

PCSX2 SVN v317

Podczas gdy czołówka aktualizowanych w ubiegłym roku projektów, takich jak choćby Xebra czy pSX najwyraźniej przeszła w stan uśpienia, inne, publikowane dotychczas raz na kilka, czy nawet kilkanaście miesięcy aplikacje zaczęły wypełniać czarną dziurę powstałą w wyniku absencji tych pierwszych. W zaistniałej sytuacji należy zadać sobie jedno, zaje-hmm-iście trudne pytanie – powinniśmy opłakiwać coraz rzadszą obecność w/w programów na emuscenie, czy też…


… cieszyć się z coraz częstszych, wręcz systematycznych update`ów PCSX2 opatrzonych co najmniej zadowalającą listą zmian – spójrzmy choćby na dzisiejszy changelog:
  • poprawiona obsługa odczytu danych z archaicznego ;] CD
  • ulepszona obsługa synchronizacji (SPU2) dźwięku
  • poprawki w obsłudze VIF Unpack
  • nowe menu obsługi memorek oraz łatek
  • świeża sekcja Speedhacks w zakładce CPU, umożliwiająca wyciśnięcie jeszcze większej liczby klatek/sekundę, niestety za cenę zmniejszonej stabilności programu.
… oraz całe grono mniejszych zmian, dzięki którym zwiększono prędkość w niektórych partiach emulacji oraz kompatybilność względem gier takich: Sensible Soccer, Shox, Wipeout, Brian Lara Cricket, Wild Arms 5 i Final Fantasty XII. Przyznam szczerze, jestem zachwycony, więc z czystym sumieniem zachęcam do ściągania, testów oraz pozostawienia swej opinii nt. nowej wersji w formie komentarza do niusa.

pSX v1.14 WIP

Mówi się, że jeden obrazek może powiedzieć więcej niż milion słów, bez wątpienia tak też jest i w tym przypadku, bo oto mam przyjemność uraczyć Was następującym screen`em, który…


… dobitnie powinien wyjaśnić kwestię dalszej egzystencji, tudzież kierunku rozwoju jaki obierze od jakiegoś czasu uśpiony, acz jakże obiecujący emulator – pSX. Wasz komentarz?

PCSX2 & Gigaherz

W przeciwieństwie do końcówki ubiegłego i pierwszych dni bieżącego roku, miniony miesiąc stał pod znakiem ciszy, a ze emulacyjnej sceny docierały ledwo słyszalne pomruki świeżości, które można streścić w dwóch zdaniach… i tak:


Ukazała się kolejna wersja rozwojowa PCSX2 0.9.5 SVN v.302, poprawiającą obsługę gier takich jak: Devil May Cry (1), Mojo Gibbon, Tokyo Road Race, Gran Turismo 4, oraz bliżej niezidentyfikowanych tytułów masowo korzystających z funkcji rec i liczników, w których to obsłudze wprowadzono gruntowne zmiany.


Gigaherz opublikował kolejną, ponownie eksperymentalną wersje pluginu dźwiękowego SPU2ghz v1.7, w której ponownie przymierza się do obsługi dźwięku przestrzennego… oraz całkiem świeżą (jak łatwo się domyśleć również eksperymentalną) wtyczkę Gigaherz’s cdvd plugin, która umożliwić ma poprawne uruchamianie emulatora bez nośnika z grą, swap płyty i całkiem magiczne odczytywanie danych z wyprzedzeniem.

PCSX2 v0.9.5 rev.277

Od pewnego czasu, a dokładniej rzecz ujmując od dwóch dni w dziale Download gości nowa wersja rozwojowa PCSX2 v0.9.5 oznaczona numerkiem 277, o której wartałoby w końcu napisać niusa. Tak więc, śpieszę poinformować, że…


… w najnowszej wersji tytułowego emulatora poprawiono obsługę wstawek wideo oraz odwrócono działanie funkcji Scratchpad, co umożliwiło poprawną obsługę Tekken4. Z wcześniejszych zmian warto również zwrócić uwagę na poprawki w obsłudze Vif i jednostek pomocniczych dzięki którym wzrosła (niewiele, ale jednak) prędkość emulacji oraz kompatybilność programu wobec gier tj.: Dirge Of Cerberus, serii Chessmaster i kilku innych tytułów wyrzucających czarny ekran na wcześniejszych wersjach emulatora.

PCSX2 plugins update

Trochę mi głupio przepraszać za każdym razem, gdy spóźniam się z niusami dotyczącymi tematu PCSX2, więc proszę wszelkich, młodych i zniecierpliwionych ludzi o przyjęcie do wiadomości, że z każdym kolejnym rokiem przybywa istocie ludzkiej obowiązków, a ubywa zasobów wolnego czasu, które można przeznaczyć na hobby, czym zaiste dla osób tworzących serwis jest PSEmu.pl. Tak więc bez dalszych tłumaczeń i marudzenia zapraszam do zapoznania się z najnowszymi wersjami następujących wtyczek:


GSdx v0.1.7, w której powróciły zaginione w 1.6 wstawki wideo oraz poprawiono obsługę plików .gs


SPU2ghz v0.1.6b, w której oprócz wielu poprawek względem poprzednich odsłon, oraz porządków w kodzie zaimplementowano dekodowanie dźwięku przestrzennego (5.1) w standardzie DPLII


MegaPad v1.3.3, w której wyeliminowano błąd występujący w czasie inicjacji pluginu przez emulator [warto wypróbować bo to ciekawa alternatywa dla Lilipad].