PCSX2 v1.0.0

NO PROSZĘ, a jednak prezent urodzinowy będzie :] Co ciekawe, nie jest to zasługą PSEmu.pl, a tym bardziej mojej osoby, bo za sprawą ostatniej z wspomnianych stron to najwyżej powstają ostatnio same opóźnienia… Nie o tym miałem, mniejsza więc z tym – grzebiąc powyższe w kuwecie niezręcznych tłumaczeń, z wielką przyjemnością informuję, że po 10 latach pracy nad emulatorem, światło dzienne ujrzała jedenasta, stabilna wersja PCSX2 opatrzona ślicznym numerem wydania 1.0.0.


Powyższe oznaczenie, nie wywodzi się jednak z prozaicznego braku sensownej grupy cyfr do oznaczenia kolejnej wersji aplikacji. Jest wynikiem 10 lat ciężkiej pracy wielu programistów, nieskończonych godzin testów, wprowadzania niezliczonych poprawek i kolejnych testów, co w rezultacie przekłada się na możliwość uruchomienia większości gier z przepastnej biblioteki tytułów dla konsoli PlayStation2. Wspomniane godziny prac, tysiące linii kodu, doprowadziły również PCSX2 do stanu, w którym zrobienie kolejnego skoku w przód spowoduje połamanie nóg i zgubienie większości dorobku targanego w plecaku przez ostatnie lata. Mówiąc wprost, kolejna większa zmiana w emulatorze wymaga rozwalenie tego co udało się osiągnąć dotychczas. Z tego właśnie powodu, autorzy postanowili opublikować wersję 1.0 programu i skupić swoją uwagę na pracach związanych z przyśpieszeniem oraz kompatybilnością emulatora… ale czy na pewno – przyjrzyjmy się najistotniejszym zmianom wprowadzonym w wersji 1.0.0:
  • funkcje odpowiedzialne za jednostki przetwarzania równoległego zyskały własny wątek mogący korzystać z trzeciego rdzenia do emulacji VU1 oraz masę poprawek zwiększających prędkość i kompatybilność programu,
  • od nowa napisano procedury obsługi interfejsu GIF które nieporównywalnie lepiej naśladują zachowanie konsoli,
  • poprawiono obsługę zegarów, korygując błędy w obsłudze Path3, GS oraz wyświetlania obrazu w trybie progressive scan
  • do wtyczki graficznej dodano możliwość regulacji parametrów obrazu (jasność, nasycenie, itp.), wprowadzono obsługę wygładzania FXAA w wersji 3.1, poprawiono obsługę tekstur, cieni i pamięci podręcznej, zwiększono stabilność pracy na komputerach z procesorami wielordzeniowymi oraz rozbudowano obsługę kodów CRC i hacków dla gier,
  • błędy poprawiono też we wtyczce dźwiękowej, w tym obsługę odwróconej fazy, pętli i pogłosu oraz dodano możliwość regulacji siły sygnału wyjściowego,
  • naprawiono problemy ze sterowaniem występujące przy korzystaniu z opcji szybkich zapisów
  • nie zapomniano również o użytkownikach linuksa, który otrzymali wtyczki graficzne korzystające z dobrodziejstw OpenGL 4.2, usprawnioną obsługę kontrolerów i poprawiony interfejs,
  • wreszcie, osoby nie znające języka angielskiego, w tym również Polacy, mogą się cieszyć w pełni zlokalizowaną wersją programu.
Jak widać na załączonym obrazku skrócona lista zmian wcale nie jest taka mała, co więcej nie ogranicza się jedynie do samych poprawek. Mamy tu kilka nowych zabawek i masę zmian, które teoretycznie powinny powodować znaczący wzrost wydajności (min. 10%) programu oraz zwiększoną kompatybilności względem gier takich jak choćby: Valkyrie Profile 2, Radiata Stories, Star Ocean 3, Metal Gear Solid 2. Wszystko to jednak tylko teoria, w związku z czym odsyłam na stronę domową projektu po pełne informacje dot. niniejszej publikacji oraz do naszego downloadu po najnowszą odsłonę PCSX2 w wersji dla systemów Windows oraz Linux. Nie omieszkam również zaprosić wszystkich do testów i dzielenia się ich wynikami w postaci komentarzy do niusa.