Wstęp
W dniu dzisiejszym na opisowa tacę trafił plugin GSoft, któremu warto przyjrzeć się z kilku mniej lub bardziej istotnych powodów – po pierwsze GSoft to pierwsza działająca z komercyjnymi tytułami wtyczka graficzna przeznaczona dla emulatorów systemu PS2. Po drugie wtyczka (jak sama jej nazwa wskazuje) generuje obraz programowo (czyli bez pomocy dobrodziejstw kart graficznych), dzięki czemu możemy na własnej skórze przekonać się jaka moc drzemie w poczciwej czarnulce (porównajcie ilość fpsów na gsdx i gsoft), natomiast dla osób, które nie mogą (z tych czy innych powodów) korzystać z pluginu GS dx9, GSoft stanowi jedyną alternatywe. Przejdźmy jednak do opisu właściwego.
Instalacja
Podobnie jak w przypadku większości pluginów przeznaczonych zarówno dla emulatorów PSXa jak i PS2 instalacja ogranicza się do rozpakowania pliku *.dll z archiwum do podfolderu PLUGINS emulatora. Przy czym warto zauważyć, że przez wzgląd na fakt, że autorzy wtyczki GSoft i emulatora PCSX2 to te same persony wtyczka była, jest i jak podejrzewam będzie wchodziła w skład emulatora PCSX2.

Konfiguracja
Podstawową konfigurację pluginu GSoft znajdziecie w dziale {Artykuły > Konfiguracja}.
Opis
Plugin GSoft oferuje następujące opcje konfiguracyjne:
DirectX:
Fullscreen/Windowed Resolution – za pomocą tych opcji możemy wybrać rozdzielczość generowanego obrazu, przy czym opcja „Windowed” odpowiada za wyświetlanie obrazu w oknie, a „Fullscreen” za wyświetlanie pełnoekranowe.
Options:
Display Fps Count – zaznaczenie opcji uaktywni licznik wyświetlający aktualna prędkość generowania obrazu w klatkach na sekundę.
Use FullScreen – zaznaczenie opcji spowoduje wyświetlanie obrazu w trybie pełnoekranowym, analogicznie w momencie, gdy opcja nie jest zaznaczona obraz generowany jest w oknie.
Use FrameSkip – umożliwia automatyczne pomijanie pewnego zakresu klatek animacji w celu zwiększenia prędkości emulatora.
Screen Filtering – opcja umożliwia uaktywnienie filtrowania tekstur opartego na algorytmie Scale2x, dzięki czemu jakość obrazu ulegnie poprawie. Niestety zabieg taki powodowuje znaczny spadek prędkości emulacji toteż zaleca się by opcja była nieaktywna (Disable).
Recording:
Enable Recording – opcja niedostępna w aktualnej wersji pluginu, jednakże teoretycznie umożliwia zapisywanie generowanego obrazu do pliku (domyślnie gssoft.mpg w głównym folderze emulatora). Poniżej znajduje się opcja umożliwiająca wybór kodeka – w chwili obecnej dostępny jedynie MPEG1.
Texture Cashing:
Enable Texture Caching / Texture Cache Size – opcje odpowiedzialne za aktywację i ustawienie wielkości pamięci podręcznej dla tekstur. Ponieważ cache-owanie wciąż jest jeszcze w fazie eksperymentalne opcja powinna pozostać wyłączona.
Logging – włączenie opcji Log spowoduje zapis wszystkich komunikatów generowanych przez plugin do pliku tekstowego, co jest bardzo przydatne dla developerów, betatesterów i osób, mających problem z opisywanym pluginem.
Na tym zakończę tradycyjnie mając nadzieję, że kilka powyższych słów opisujących wtyczkę GSoft powiększy Wasz zakres wiedzy na temat wtyczek graficznych oraz ułatwi Wam proces konfiguracji emulatorów PS2.