ZeroGS v.0.96

Wstęp

Zwiększona stabilność w trybie wykorzystującym procesory wielordzeniowe, poprawione wyświetlanie grafiki w wielu tytułach, zwiększona prędkość emulacji – to znane wszystkim zalety, wydanej w listopadzie 2006 r. wersji 0.9.2 emulatora PCSX2. Co ważniejsze, lwią część tych, jakże istotnych poprawek program zawdzięcza wtyczce ZeroGS, która po gruntownych zmianach (sierpień 2006) i solidnym liftingu (listopad 2006) nie tylko dogoniła, ale i prześcignęła dotychczasowego lidera (GSdx9) zarówno pod względem wydajności (inaczej prędkość emulacji) jak i kompatybilności (tu rozumianej jako zdolność do prawidłowego generowania obrazu). Nic więc dziwnego, że dzisiejsze rozważania poświęcone zostaną najbardziej zaawansowanej i zarazem najszybszej (przynajmniej na dzień dzisiejszy) spośród wtyczek wideo dla emulatorów PlayStation 2 – ZeroGS.

Wymagania

Plugin wymaga karty graficznej ze wsparciem mechanizmu Pixel Shader 2.0, przydatna jest również obsługa następujących funkcji: 2+ simultaneous render targets, separate alpha blending, independent write masks, MRT Post Pixel Shader Blending, alpha blending for 16bit floating point targets.

Instalacja

Stało się już standardem, że w archiwum z najnowszą wersją PCSX2 znajduje się również pełen zestaw wtyczek dla niej przeznaczonych. ZeroGS nie jest wyjątkiem, więc ściągając świeżą wersję emulatora nie musimy martwić się o wtyczkę wideo. Zdarza się jednak, iż nowa wersja pluginu jest wydawana osobno (było tak w przypadku ZeroGS 0.95) i w takiej sytuacji… standardowo… rozpakowujemy pliki *.dll z ściągniętego archiwum do katalogu PLUGINS emulatora.
Warto również zaznaczyć, iż wtyczka ZeroGS występuje w dwóch wersjach: sse2 – dla procesorów wykorzystujących instrukcje SSE2 (Pentium4 lub Athlon64/FX i nowsze), oraz non-sse2 – dla procesorów bez wspomnianych instrukcji (AthlonXP, PentiumIII itd.). Jak łatwo się domyśleć wykorzystanie dobrodziejstw SSE2 zwiększą prędkość emulacji, więc jeśli tylko nasz procesor wspiera ww. funkcje warto zrobić z nich użytek.

Przykładowe konfiguracje pluginu ZeroGS
Przykładowe konfiguracje pluginu ZeroGS.

Konfiguracja

Przykładową konfigurację pluginu ZerGS znajdziecie w dziale {Artykuły > Konfiguracja}.

Opis

Plugin ZeroGS oferuje następujące opcje konfiguracyjne:

Intercelated Enable – opcja odpowiedzialna za obsługę przeplotu. W praktyce umożliwia wyeliminowanie nieprzyjemny efektów (choćby ‘drgającego obrazu‘) związanych z implementacją tejże techniki. IE może przyjmować wartość: wyłączony, Tryb0 i Tryb1, którą w trakcie emulacji należy dostosować do uruchomionej gry. Zasada doboru jest banalna: staramy się uzyskać stabilny [czyt. nie-drgający] obraz o jak najlepszej jakości, przełączając się pomiędzy trybami za pomocą klawisza F5.

Bilinear filtering – opcja uaktywnia filtrowanie dwuliniowe, tu odpowiedzialne za rozmycie tekstur i wygładzanie krawędzi. Włączenie funkcji znacząco podnosi jakość wyświetlanego obrazu, aczkolwiek jest dość zasobo-żerne, więc korzystanie z niej zaleca się jedynie osobom posiadające kartę graficzną z najwyższej półki cenowej.

Anti-aliasing – opcja odpowiedzialna za wygładzanie krawędzi. Co prawda skok jakościowy nie jest tak wielki jak w przypadku uaktywnienia filtrowania bilinearnego, aczkolwiek spadek prędkości jest analogicznie mniejszy. Opcja podobnie do kontroli przeplotu może przyjmować trzy wartości: brak AA (None), AA2X oraz AA4X, a za jej kontrolę (w czasie emulacji) odpowiedzialny jest klawisz funkcyjny F6.

Wireframe rendering – ciekawa opcja umożliwiająca generowanie obrazu w tzw. trybie wireframe, czyli nieoteksturowanych poligonów. Jeżeli ktoś jest ciekaw jak zbudowane są modele postaci w FFX to warto wypróbować tą opcję.

Capture Avi – opcja umożliwia zapisanie sygnału wideo do pliku *.avi. Jeśli chcesz się pochwalić swoimi umiejętnościami niszczenia `żuczków` w KH czy demonów z Onimush`y i masz zadatki na kolejnego Polańskiego to ta opcja jest dla właśnie dla Ciebie.

Save Snapshot as BMPs – wymusza tworzenie screen-shot`ów (statycznych zrzutów ekranów, wykonywanych za pomocą klawisza F8 i zapisywanych w podfolderze SNAPS emulatora) w formacie BMP. W przeciwieństwie do stosowanego domyślnie JPG, zapis w formacie BMP nie pociąga za sobą, wynikającej z kompresji danych straty jakości obrazu, aczkolwiek pliki graficzne charakteryzują się większą objętością [z ich na nasze – zajmują więcej miejsca na dysku].

FullScreen – zaznaczenie opcji spowoduje wyświetlanie obrazu w trybie pełnoekranowym, analogicznie jej odznaczenie powoduje wyświetlanie obrazu w oknie. Po rozpoczęciu procesu emulacji, przełączania pomiędzy trybami dokonujemy za pomocą kombinacji klawiszowej Alt+Enter… Ah, prawie bym zapomniał… w trybie pełnoekranowym emulator pracuje nieznacznie szybciej :]

Default Window Size opcja określa domyślny rozmiar okna, w którym generowany jest obraz. Generalnie, wielkość okna nie ma wpływu na prędkość emulacji, więc można dostosować ją do własnych upodobań… aczkolwiek ze względu na walory estetyczne, dotychczasowe doświadczenia i domyślną rozdzielczość gier przeznaczonych dla systemu PS2 polecam wybranie najniższej wartości tj. 640×480.

Jak pewnie zauważyliście dostęp do wielu opcji ZeroGS jest możliwy zarówno z poziomu opisanego powyżej okna konfiguracyjnego, jak i skrótów klawiszowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy możliwość szybkiego dostosowania ustawień pluginu wideo, bez konieczności przerywania gry. Dla Waszej wygody ;] najważniejsze skróty umieściłem w poniższej tabeli >

  Skrót Opis
  F5 Zmień tryb przeplotu
  Shift+F5 Włącz / Wyłącz filtrowanie bilinearne
  F6 Zmień tryb AntiAliasing`u
  Shift+F6 Włącz / Wyłącz tryb wire-frame
  F7 Zapisz sygnał wideo do pliku *.avi
  Shift+F7 Pokaż licznik klatek/sekundę
  F8 Zapisz sygnał wideo do pliku BMP/JPG
  Alt+Enter Wyświetl obraz na pełnym ekranie / w oknie

Na tym zakończę, do przeczytania następnym razem :]