PPSSPP 0.9.8

Ależ jestem niewyspany, mózgownica ledwo pracuje i złożyć sensowne zdanie graniczy dziś z cudem. Z tego tytułu, wszystkich czekających na wylewny wstęp, z masą misternych ozdobników muszę rozczarować, ładnie przeprosić i poinformować, że niestety ;] sensownego lania wody dziś nie będzie. Zamiast tego, na stronie zagości całkiem aktualny nius dotyczący…


…najnowszej wersji emulatora PPSSPP, w której:
  • naprawiono obsługę OpenGL ES3 na urządzeniach z serii Xperia,
  • zwiększono precyzje emulacji i miksowania dźwięku,
  • usprawniono i przyśpieszono generowanie obrazu w trybie programowym,
  • dodano lokalizację aplikacji w języku galicyjskim,
  • wyeliminowano zacięcia występujące w grze Crash Tag Team Racing,
  • usprawniono pracę zintegrowanego deasemblera ARM,
  • naprawiono działanie przycisków głośności w trybie pełnoekranowym KitKat`a,
  • zaimplementowano całą gamę pomniejszych poprawek i usprawnień.
Dobra, czas na komentarz. Telefonu, czy tabletu Sony nie posiadam, podobnie jak CTTR w kolekcji gier, nie za bardzo mam czas by siedzieć przed ekranem obserwując kod przetwarzany przez emulator, a problemu z przyciskami głośności osobiście nie zaobserwowałem. W związku z powyższym, najnowsza odsłona PPSSPP nie rzuciła mnie na kolana, a zmiany względem odsłony 0.9.7.2 nazwałbym jedynie mianem kosmetycznych. Co więcej, z przyjemnością zasmakowałbym nowości w postaci – lepszego wykorzystania kilku jajek, co za tym idzie zwiększenia wydajności aplikacji dla androida, czy trybu multiplayer z prawdziwego zdarzenia. Niemniej nie ma co narzekać – każda poprawka rozwiązująca problemy, jest krokiem w przód, a na grubsze zmiany można poczekać. Czyż nie?

PPSSPP 0.9.7.2

Ostatni, z naglących niusów, o najprężniej rozwijającym się projekcie w ubiegłym, 2013 roku. Jak widać na załączonym poniżej materiale dowodowym, rok 2014 PPSSPP rozpoczyna spokojnie, od zmian kosmetycznych i rozwiązania problemów znanych z poprzednich wersji aplikacji.


Szczegółowa lista najistotniejszych zmian, przedstawia się następująco:
  • dodano wsparcie dla Android 4.4 UI (ulepszony obrót i tryb pełnoekranowy bez dodatkowych elementów),
  • usprawnione generowanie obrazu w trybie programowym,
  • poprawiono odtwarzanie wstawek filmowych oraz dźwięku,
  • pod systemem Windows 8 wstępnie zaimplementowano obsługę wielo-dotyku ekranowego,
  • rozbudowano funkcjonalność narzędzi deweloperskich (mapy i debugger),
  • naprawiono kompatybilność savestatów transferowanych pomiędzy 32- i 64-bitową wersją programu,
  • wyeliminowano błędy w funkcjonowaniu alokatora VPL, bufora głębi i zapisu na memorce,
  • naprawiono błędy występujące przy emulacji tytułów: Yu Gi Oh, Parappa The Rapper, Pangya Golf, Jeanne D’arc.
Każdy potrzebuje chwili wytchnienia, na złapanie oddechu i (choćby lekkie) podładowanie baterii. Dlatego, miast narzekać (jak to w narodowym zwyczaju mamy), zatrzymajmy się i pokontemplujmy przez chwile w ciszy. Niech sobie autor PPSSPP chwilę odpocznie w spokoju, wszak dotychczas odwalił kawał świetnej roboty, za co należą mu się gromkie, acz nie za głośne oklaski. Proponuje tłumić te ostatnie, trzymając kciuki za kolejne odsłony PPSSPP – wszak, znajdzie się jeszcze sporo rzeczy do poprawki, a zwiększoną wydajnością programu, czy możliwością gry sieciowej pewnie nikt nie pogardzi. Kończąc… chylę czapkę, niecierpliwie czekam na 0.9.8 i standardowo odsyłam na stronę domową projektu.

PPSSPP 0.9.6-2

Jak ja lubię niezwykle przyjemne, grudniowe niespodziewajki. Właśnie tak określiłbym najnowszą odsłonę PPSSPP, która nie dość że wprowadza całkiem przyzwoitą listę zmian, to na domiar dobrego, przekłada się to na jeszcze przyjemniejsze konsekwencje praktyczne. O tym jednak poniżej, gdyż…


… teraz czas przytoczyć standardową, listę zmian:
  • rozbudowano możliwości debuggera,
  • usprawniono renderowanie programowe,
  • dodano podstawowe opcje umożliwiające grę sieciową,
  • wprowadzono automatyczne instalowanie gier z archiwów ZIP,
  • znacząco przyspieszono emulację, poprawiając przy tym całą masę błędów,
  • zwiększając dokładność taktowania, poprawiono płynność emulacji i dźwiękowe babole,
  • zredukowano efekt poświaty, wprowadzając poprawki do funkcji obsługujących szablon / kanał alfa,
  • wprowadzono eksperymentalną opcję programowego "skiningu" zwiększającą prędkość emulacji, w grach korzystających z animowanych obiektów 3D,
  • wirtualny kontroler dla urządzeń dotykowych, doczekał się ładnych kontrolek z możliwością zmiany ich rozmiaru.
Ok, przejdźmy do praktyki. Przyznaje szczerze – nie udało mi się do tej pory przetestować większej ilości tytułów, czy trybu gry sieciowej. Mam jednak nadzieję, że trochę mi dopomożecie i w komentarzach dodacie swoje 3 grosze w temacie waszych testów i opinii o nowej funkcjonalności. Ze swej strony napiszę zaś o najistotniejszej, ze zmian, a mianowicie prędkości, a tu… zdecydowana poprawa – niewymagające gry 2D zasuwają aż huczy, co nie dziwi, bo taka sytuacja nastąpiła już kilka wersji emulatora wstecz. Natomiast, niezwykle cieszą mnie dwie sprawy. Po pierwsze, to, że do grona tytułów działających w pełnej prędkości i nie wymagających przy tym wzmożonego kombinowania z ustawieniami dołączyły gry 3D – testowałem Crisis Core i Valkyria Chronicles 2, obie pracują na pełnych obrotach z przysłowiowym palcem w nosie. Po drugie, cała opisywana sytuacja tyczy się urządzeń mobilnych z średniej półki cenowej – testy wykonałem na tablecie Nexus 7 drugiej generacji. Cóż więcej mówić, susząc zęby przed ekranem gorąco zapraszam na stronę domową projektu i do testów… Panowie i Panie, do testów :]

PPSSPP 0.9.5

Brak mi słów, by wyrazić swą skruchę. Czasem tak bywa, że nawet gdy człek chce, to nie ma możliwości. Więc jedynie, krótkim zdaniem wyjaśnienia – byłem chory, kilka tygodni :/ Dobrze nie jest, niemniej nie na tyle źle bym nie wyskrobał aktualności na temat mojego ulubionego (przynajmniej w tym roku) projektu.


Na początek, zajrzyjmy do listy zmian z najnowszej odsłony PPSSPP:
  • wprowadzono całą masę poprawek w tym: obsługi krzywych wielowypustowych Beziera oraz czystego buforu szablonowego
  • usprawniono opcje szybkiego zapisu / ładowania stanu gry
  • poprawiono opcję zmianę rozdzielczości, niezależną od rozmiaru okna
  • zamieniono wtyczkę Atrac3+ na kod Maxima stworzony w technice odwracania
  • wprowadzono możliwość nakładania shaderów wzbogacających obraz o filtry takie jak: winietowanie, przeplot czy wygładzanie
  • dodano wsparcie dla androida x86
  • dodano wsparcie analogowego kontrolera dla systemu Blackberry
  • zwiększono stabilność przetwarzania multimediów w symbianie przez przeniesienie dźwięku i ffmpeg na osobny wątek.
  • na urządzeniach mobilnych – zwiększono dokładność detekcji zasobów i zaimplementowano system wibracji
  • w systemach Windows – usprawniono obsługę memorek, plików konfiguracyjnych, tłumaczeń oraz działanie debuggera.
Jak powyższe przekłada się na praktykę. Zacznijmy od tego, że Loco Roco wreszcie wygląda jak powinno i jest w pełni grywalne. Sprawa niezwykle istotna biorąc pod uwagę, że: gra ryje beret i wymaga na tyle mało zasobów, że bezproblemowo pracuje w pełnej prędkości na Androidzie. Co za tym idzie, od chwili obecnej będzie się można spokojnie cieszyć tym tytułem nie tylko w domu, ale stojąc w korku, siedząc w autobusie, pociągu, czy w pracy. Po drugie, dzięki możliwości nakładania shaderów, gry potrafią wyglądać naprawdę ciekawie, bądź przy zastosowaniu filtru wygładzającego – znacznie lepiej, bez konieczności obciążania systemu przez skalowanie obrazu. Ot, taki miły ukłon w stronę posiadaczy tabletów z matrycami o dużej rozdzielczości. Wreszcie zwiększona kompatybilność programu nie tylko naprawia szereg problemów z całą gamą gier, ale również nieznacznie zwiększa prędkość emulacji. Tyle słowem wyjaśnienia. Na koniec, zwyczajowo, zapraszam do komentowania niusa oraz na stronę domową projektu po najnowsze pliki i szczegółowe informacje na temat projektu. P.S. kolejna wersja PPSSPP, ma ponoć być znacznie szybsza od tytułowego wydania :] Co Wy na to? Reka w górę, kto, podobnie do mnie, czeka na nią z niecierpliwością?

PPSSPP 0.9.1

Z pewnym opóźnieniem (wybaczcie, inne kwestie były u mnie priorytetowe ostatnimi czasy), niemniej z wielką przyjemnością, podejmuję dziś temat mojego prywatnego faworyta wśród tegorocznej emu-projektów. Miano, w mojej opinii jak najbardziej zasłużone, biorąc pod uwagę osiągniętą dotychczas kompatybilność i prędkość emulacji oraz tępo i zakres zmian wprowadzanych z każdym, kolejnym wydaniem aplikacji. Najnowsza publikacja nie jest tu wyjątkiem, niemniej…


… zanim przejdę do stricte praktycznychargumentów potwierdzających powyzsza teze, przyjrzyjmy się prosze oficjalnej liście zmian dla wydania 0.9.x:
  • usprawniono mapowanie i obsługę kontrolera, z uwzględnieniem nowych urządzeń tj. nVidia Shield,
  • zoptymalizowano opcje odpowiedzialne za obsługę kontrolerów (ekranów) dotykowych pod kątem gier muzycznych/rytmicznych,
  • zaprojektowano całkiem na nowo dynamiczny interfejs aplikacji z możliwością nawigacji za pomocą klawiatury (tudzież innego kontrolera),
  • zoptymalizowano kod programu pod kątem prędkości emulacji, co uwidacznia się w przypadku wielu tytułów,
  • usprawniono funkcję pomijania klatek, zwiększając tym samym płynność emulacji na mało-wydajnych urządzeniach,
  • zwiększono kompatybilność względem wielu nowych tytułów,
  • poczyniono wbudowanego debuggera PSP
  • poprawiono najistotniejsze błędy z pierwszego stabilnego wydania wersji 0.9.x
Tyle w temacie teorii, czas wydźwięk praktyczny. Po pierwsze wiele nowych gier – dla przykładu taki Tekken 6 jest w pełni grywalny. Prędkość emulacji na komputerach PC po prostu zachwyca. Z kolei na co-nowszych urządzeniach z systemem Android spokojnie można ciupać w pozycje 2D (Patapon, Lumines), a niektórym tytułom 3D niewiele do szczęścia brakuje – dla przykładu CrisisCore na tegorocznej wersji tabletu Nexus7, zwalnia jedynie podczas walk. Suma sumarum, zmiany względem wersji 0.8.x są nie tylko widoczne, ale i mocno odczuwalne i jeśli postęp prac nie zwolni i uda się zaaplikować w kolejną wersję obsługę wielowątkowości, szybkiej pamięci i kilku jajek, zachowując dotychczasowy przyrost kompatybilności programu, to z kolejna wersja emulatora zapowiada się nad wyraz interesująco. Ba, zaryzykuje wręcz stwierdzeniem, że odsłona 1.0 ma szansę zostać pierwszym pełnoprawnym i przystępnym emulatorem PSP dla (niekoniecznie najdroższych) urządzeń z systemem android… czego Wam i sobie szczerze życzę. Kończąc wywód standardowo odsyłam na stronę domową projektu oraz zachęcam do opisywania własnych odczuć, względem tytułowej aplikacji, w komentarzach do niusa.

Soywiz`s Psp Emulator r525

Dobra konkurencja nie jest zła, szczególnie w przypadku emulacji PSP. Spójrzmy prawdzie w oczy – fakt, że PPSSPP przełamał monopol JPCPS, wcale nie oznacza, że projekt powinien spocząć na laurach. Wręcz przeciwnie, wspomnianemu emulatorowi przyda się zdrowy zastrzyk motywacji, choćby w postaci kolejnego funkcjonalnego i zarazem wydajnego emulatora PlayStation Portable.


Taką aplikacją zdecydowanie można dziś nazwać Soywiz`s Psp Emulator, która wraz z wydaniem 525, wprowadza multum istotnych zmian, takich jak choćby:
  • aktualizację kodu pod kątem środowisk .NET 4.5 i Mono 3.x.x,
  • przepisanie na nowo dynamicznej rekompilacji CPU,
  • dodanie okna debuggera z podglądem generowanych zapytań C#, IL, XML i MIPS asm,
  • częściową optymalizację kodu emulatora i cachowanie powtarzających się zapytań,
  • wprowadzenie bezpośredniego dostęp do pamięci,
  • poprawioną obsługę VFPU, przez całkowite przepisanie funkcji,
  • optymalizację odczytu danych ze skompresowanych obrazów gier,
  • dodanie podstawowej obsługi filmów pmf/h264,
  • usprawnienie pionowej synchronizacji obrazu,
  • wprowadzenie bezpośredniego kopiowania framebuffera do wyjścia z pominięciem zapisu w pamięci RAM
  • dodanie wsparcie dla skalowania tekstur przy renderowaniu obiektów 3D
Wszystko to przekłada się na zwiększoną kompatybilność programu, poprawne generowanie dźwięku w wielu tytułach, możliwość wyświetlania wstawek filmowych i kolejny program z pomocą którego, bezproblemowo poszarpiemy w wiele gier z systemu PS Portable. Tyle z mojej – po więcej informacji, screenów, filmik z gameplay-u, no i oczywiście plik (zawierający wersje dla systemu Windows i Linux) serdecznie zapraszam na stronę domową projektu.

PPSSPP 0.8.1

Informacje na temat mobilnego PCSX2, które można przeczytać w poprzedniej wiadomości są (jakby na temat nie spojrzeć) jedynie prywatnymi spekulacjami, względnie pobożnymi życzeniami autora tekstu. Jeśli zaś ktoś szuka sensacji z prawdziwego zdarzenia – z wielką przyjemnością informuję, że oto i ona! Tym samym, zgłaszam niniejszą wiadomość do pretendenta o miano niusa miesiąca, a sam emulator pozwolę sobie nieskromnie nazwać, przełomowym wydarzeniem 2013 roku.


Dlaczego spytacie? Cóż się zmieniło w projekcie, że krzyczę o tym tak głośno? Ano, niewiele, od opisywanej poprzednio wersji 0.7.5 emulator `jedynie`: poprawnie wyświetla wstawki filmowe oraz odtwarza muzykę w tle. Tylko tyle, w moim prywatnym odczuciu potrzeba mu było by stał się najlepszym programem umożliwiającym uruchamianie gier z PlayStation Portable. Nie przemawia to do Was, to co powiecie na możliwość gry w Crisis Core – Final Fantasy VII? I nie chodzi mi tu o zwykłe uruchomienie tytułu, lecz hardcorowe szarpanie pełną gębą: minimalne przekłamania graficzne (lekko rozjechane cienie i efekty w trakcie limitów nieprawidłowo renderowane w buforze), prawidłowo i bezproblemowo wyświetlane wstawki FMV (sól tej ziemi), zwiększona rozdzielczość obrazu i tekstur, filtrowanie liniowe i SSAA, boskie gitarowe brzmienia w tle (bez instalacji dodatkowych programów, ot kliknięcie w jeden przycisk i parę sekund na automatyczne pobranie wtyczki), poprawna obsługa memorek i zero zgrzytów, pełna prędkość (bez limitu ponad 250 klatek) przez całą rozgrywkę. Jednym słowem – miazga! Czy można chcieć coś więcej? Tak – linku do downloadu i Waszych opinii w komentarzach :]

JPCSP SVN 3314

Co prawda od dobrego miesiąca – w moim skromnym przekonaniu – palmę pierwszeństwa wśród najlepszych emulatorów PSP dzierży inny projekt (już niebawem nius na ten temat). Nie znaczy to jednak, że o JPCPS należy zapomnieć. Wręcz przeciwnie, tytułowemu emulatorowi należy się szacunek, czy to z uwagi na fakt, że był prekursorem bezproblemowego uruchamiania gier z PSP, czy też listę usprawnień, jakie na bieżąco wprowadzane są do kodu programu.



Doskonale obrazuje to porcja 250+ zmian jakie poczyniono w projekcie od ostatniego niusa. Wymienienie wszystkich zajęłoby 2 str A4, toteż pozwolę sobie przytoczyć jedynie wybrane:
  • usprawniono generowanie dźwięku (w tym sygnału mono) za pomocą narzędzi atrac3plus2wav.exe, at3tool.exe i HIMDRender.exe
  • poprawiono działanie funkcji: sceIoIoctl, sceKernelLoadModule, sceUtilityLoadNetModule, sceUtilityLoadAvModule, sceUtilityLoadUsbModule, sceUtilityLoadModule, sceAtracSetData
  • zwiększono osiągi programu przy wykonywaniu operacji FastMemory
  • dopracowano obsługę kryptograficzną CryptoEngine: naprawiono algorytmy BBMac, ulepszono szyfrowanie PGD, zaimplementowano algorytmy DLC/EDAT, dodano częściowe wsparcie dla licencji DLC (NPDRM).
  • usprawniono obsługę wstawek filmowych, względnie funkcji: sceMp4, mpegRingbufferAddr, sceMpegAvcDecodeFlush, sceMpegAvcConvertToYuv420, sceJpegCsc, sceVaudio
  • naprawiono dwuliniową interpolację dekodowania CLUT, oraz obsługę shaderów dla wspomnianej funkcji
  • dodano wsparcie dla prawego analoga (emulacja PSP na PS3)
  • wprowadzono obsługę 64MB memorek, dla reedycji gier w wysokiej rozdzielczości,
  • usprawniono obsługę dynamicznie modyfikowanego oraz dużych porcji kodu
  • dodano możliwość przekazywania wielu adresów w sieci
  • naprawiono odczyt wstawek wideo z plików PDG, obsługę shadera geometrii dla generowania obrazu 2D, obsługę skompresowanych tekstur
  • do interfejsu dodano opcje odpowiedzialne za manipulację przerwaniami pamięci, eksport logów , wyświetlanie i manipulację rejestrami
  • zemulowano sceUsbCam, umożliwiając emulację kamery USB konsoli za pomocą standardowych kamerek sieciowych dla PC
  • zwiększono bufor tekstur, usprawniono działanie funkcji TRXKICK i wyczyszczono kod silnika graficznego
  • poprawiono błędy w tłumaczeniach programu.
Natomiast, wszystkich zainteresowanych odsyłam do automatycznygo repozytorium SVN, gdzie znaleźć można pełną listę zmian oraz najnowsze binarki do pobrania. Kończąc, standardowo zachęcam do komentowania niniejszej wiadomości.

PPSSPP 0.7.6

Nie wiem jak jest w Waszym przypadku, ale mnie niezwykle cieszy prężny rozwój każdego nowego projektu. Doskonałym tego przykładem jest tytułowy PPSSPP – pojawił się pod koniec ubiegłego roku, w styczniu był już w stanie uruchamiać garść komercyjnych gier, a w dniu dzisiejszym (biorąc pełną odpowiedzialność za to stwierdzenie) muszę szczerze przyznać, z emulacją PSP radzi sobie wyśmienicie. O własnych obserwacjach napiszę może poniżej, zajmijmy się wpierw zmianami, jakie nastąpiły w programie od opisywanej ostatnio wersji:


  • v0.6 – wersja JIT dla procesorów ARM, czyli wielkie przyśpieszenie aplikacji w wersji dla urządzeniach mobilnych. Sporo poprawek zwiększających kompatybilność programu, a przez to powiększających listę obsługiwanych gier.
  • v0.6.1 – poprawione adresowanie LDR r0, [r0] – umożliwiające poprawne działanie aplikacji na urządzeniach z procesorem Snapdragon.
  • v0.7 – dodano możliwość kontroli przez wychylenia i świetny port dla iOS, aczkolwiek największą zmianą w tej wersji było drastyczne zwiększenie prędkości, uzyskane przez optymalizację kodu, skutkujące jednocześnie znaczącym zwiększeniem kompatybilności programu, ufff. Dzięki temu grywalne stały się takie pozycje jak choćby: God of War, Virtua Tennis, czy Ace Combat X.
  • v0.7.5 – usprawniono interfejs oraz kompatybilność programu.
  • v0.7.6 – kolejne zmiany w interfejsie, w tym najważniejsza – regionalizacja programu (tak, jest też polska wersja językowa), oraz stos naprawionych błędów dzięki czemu masa gier (m.in. Persona 3 i seria GTA) wygląda i zachowuje się jak przystało.
Tyle w teorii, czas na praktykę i jak (po przeczytaniu pierwszej części niusa) łatwo się można się domyśleć – jestem bardzo zadowolony z rezultatów. W zasadzie, ciężko jest się przyczepić do PPSSPP v0.7.6 dla Windowsa, obie z testowanych przeze mnie gier (t.j. Lumines i Patapon), biorąc pod uwagę prędkość emulacji, jakość generowanej przez program grafiki, czy dźwięku, pracowały bez większych zastrzeżeń. W czasie godzinnego testu, nie uświadczyłem krytycznego błędu, zwisu, zacięcia, przekłamań w obrazie i dźwięku, czy nawet grubszych zwolnień prędkości emulacji. Jedyna rzecz, do której można mieć `jakieś ale` to brak polskich czcionek w systemowych menusach, ale napisy w stylu `Wró?` (miast Wróć) można spokojnie przetrawić, pominąć korzystając z anglojęzycznego interfejsu, czy przeczekać do kolejnej wersji, w której zapewne to niedociągnięcie zostanie poprawione. Do tego czasu, warto bliżej zapoznać się z najnowszą odsłoną PPSSPP, ciesząc się przy tym wysokim poziomem emulacji PSP jakie prezentuje tytułowy program, no i oczywiście przyjemnością z szarpania w świetne szpile z pierwszego, przenośnego PlayStation. Tyle z mojej, kończąc wywód odsyłam na stronę domową projektu oraz zapraszam do dzielenia się włąsnymi spostrzeżeniami z obcowania z najnowszą odsłoną PPSSPP, oddaje komentarze do Waszej dyspozycji, wszelkie opinie (szczególnie dotyczące pracy pod Adroidem, Linuksem, iOS, czy BB) są bardziej, niż mile widziane.

JPCSP SVN r3067

Liczba zmian w tytułowym projekcie, od czasu ostatniego niusa, przekroczyła magiczną liczbę 150-ciu, wypada więc zerknąć, cóż też dzieje się na dzielni najbardziej rozbudowanego emulatora przenośnej konsoli PSP. W zasadzie popsułem całą zabawę, wspominając na samym początku liczbę zmian w projekcie, postaram się więc, nie torturować Was pełną litanią, miast tego, przedstawić skrócona wersję najistotniejszych modyfikacji emulatora, zaimplementowanych od grudnia ubiegłego roku.


Oto i one:
  • małe poprawki w funkcjach odpowiedzialnych za obsługę: czcionek, UMD, odczytu danych z obrazów ISO/CSO, zrzutu ekranu oraz emulacyjnego "prędkościomierza" :]
  • natomiast znaczącą poprawę odnotowano w obsłudze: OpenGL, wstawek filmowych, teksturowania obiektów, jednostki VFPU, kart pamięci oraz funkcji sieciowych,
  • dodano możliwość zmiany zegara konsoli, co umożliwia przyspieszenie lub zwolnienie działania emulatora
  • opcja "użyj shaderów" przestała mieć status eksperymentalnej, a jej obsługa została znacznie usprawniona w przypadku sprzętu ze stajni ATI/AMD oraz Intel
  • zaktualizowano kod zgodnie z bieżącymi zmianami w środowisku Java
  • oraz zoptymalizowano go, na szeroką skalę pod kątem wykorzystania pamięci
  • dodano greckie oraz poprawiono japońskie tłumaczenie programu
  • do emulatora załączono wtyczkę JpcspTrace, umożliwiającą szczegółowe śledzenie zapytań systemowych.
Bardzo "z grubsza" to byłoby na tyle, gdyby ktoś jednak odczuwał niedosyt, to standardowo odsyłam do automatycznygo repozytorium SVN emulatora, gdzie znaleźć można kompleksową listę zmian i najnowsze wersje programu do pobrania.