Recapitulation 2021

Im robię się starszy, tym bardziej skłaniam się ku konkluzji, że tradycje to od tak i po prostu fajna sprawa. W związku z tym, a kultywując przyjętą praktykę, postanowiłem wydłubać kilka zdań w ramach podsumowania 12.miesięcy minionego 2021 r.

End of year recapitulation

W przeciwieństwie do ubiegłorocznego wpisu, nie ograniczę się do zagadnień związanych jedynie z działalnością serwisu… Przechodząc do rzeczy, a nawiązując do kwestii:

  1. emulacji PlayStation:
    • miłym zaskoczeniem były publikacje PCSX-Redux, które nie dość że ukazywały się systematycznie i nader często, to wbrew moim początkowym odczuciom, a zgodnie z zapowiedziami autorów wprowadziły kod programu zaskakujący powiew świeżości i istotnych zmian (obsługa 64.bitowej architektury, nowoczesny interfejs, rozbudowany debugger);
    • równie przyjemnie było gościć nowe odsłony rodzimego emulatora Avocado, które co prawda nie grzeszyły systematycznością i przytłaczającą liczbą wprowadzonych zmian, ale pod względem błyskotliwie objętego kierunku i inwencji skutkującej wdrożeniem mechanizmu zapisu scen 3D, zasłużenie zyskały miejsce na niniejszej liście;
    • jeśli zaś chodzi o wskazanie lidera 2021 r. wśród emulatorów PS1 to obiektywnie należy tym mianem określić projekt DuckStation przez wzgląd na istotne zmiany wprowadzone w emulatorze tj. obsługę retro-osiągnięć i wdrożenie brakującej dotychczas funkcji bezpośredniego uruchamiania gier z napędu, ale również i przede wszystkim za wysoki poziom programu w zakresie przejrzystości interfejsu, intuicyjności obsługi, czy mnogiej liczby ustawień;
  2. emulacji PlayStation2:
    • największym zaskoczeniem i miłą niespodzianką, a co za tym najciekawszym emulatorem PS2 2021 roku jest w moim odczuciu AetherSX2 portujący wysoką wydajność i rewelacyjną kompatybilność PCSX2 na mobilne urządzenia pracujące pod kontrolą systemu Android… i choć aplikacja nie doczekała się stabilnego wydania, to przyznać trzeba otwarcie, że opublikowane wydania rozwojowe i testowe wywiązują się z ww. zadania po prostu rewelacyjnie. Z tego powodu pałeczkę lidera wśród emulatorów PS2 wręczam właśnie temu projektowi;
    • tuż za nim, klasyfikuje giganta opisywanej kategorii, czyli dobrze wszystkim znany projekt PCSX2, za stabilny jego rozwój, niedoścignioną kompatybilność obejmującą 2664 grywalnych tytułów oraz nową platformę kompilacji kodu nieprzerwanie dostarczającą świeże binarki dla systemów Windows i Linux;
    • nie omieszkam skierować też ciepłego słowa w stronę projektu pn. Play!, który co prawda ustępuje pod wieloma względami ww. emulatorom, ale z tytułu niezachwianego rozwoju, systematycznych publikacji, obsługi wielu platform i rozpoczęcia stabilnego cyklu wydań zasługuje na stosowne uznanie;
  3. emulacji PlayStation3:
    • w przypadku PS3 sprawa jest na tyle prosta, że obejmuje tylko jeden emulator. RPSC3 pochwalić można za częste aktualizacje, istotne zmiany wpływające na jakość generowanego obrazu, wprowadzenie obsługi gry sieciowej i kamer EyeToy oraz XMB, implementację FidelityFX Super Resolution oraz zwiększenie kompatybilności programu umożliwiające uruchomienie (z lepszym bądź gorszym rezultatem) wszystkich 3233 tytułów z testowanej biblioteki gier. Brawo.
  4. emulacji PSPortable:
    • mając na uwadze roczną śpiączkę konkurencyjnego projektu, palma pierwszeństwa za działania podjęte 2021 r. trafia na konto emulatora PPSSPP. Słowa uznania za podtrzymanie ciągłego cyklu wydawań zarówno stabilnych jak i rozwojowych wersji programu i stabilny rozwój projektu.
  5. serwisu PSEmu.pl:
    Zastanawiałem się rok temu, jak założenia procesu reaktywacji przełożą się na pierwszy rok funkcjonowania serwisu, istotne wnioski przedstawiłem w sierpniu przy okazji urodzin witryny, więc dziś rzucę garść suchych informacji odnoszących się do całego 2021 r.:
    • usunąłem babole wyświetlane na wąskich ekranach (smartfon w pozycji pionowej) oraz problemy występujące przy wysokich rozdzielczościach (tj. od FHD do 4K), wprowadziłem też mechanizmy znacząco przyśpieszające czas generowania stron (zmiana okupiona solidnym kopem w statystyki, ale było warto bo PSEmu.pl ładuje się dwukrotnie szybciej);
    • udało się sklecić parę dłuższych opisów tworząc przy tym sekcje Artykuły dla pionu PSP oraz powiększając bazę opisywanych emulatorów o DobieStation w sekcji PS2, Soywiz w sekcji PSP oraz PCSX-Redux w sekcji PS1;
    • zmodernizowałem sekcję Pliki w poszczególnych działach, tak by nie straszyła archaiczną formą, a szczegóły plików wyświetlały jak najwięcej materiałów dostępnych na stronie;
    • sformalizowałem warunki funkcjonowania i użytkowania serwisu w ujednoliconej formie pn. Zasady PSEmu.pl;
    • rozszerzyłem działalność serwisu o pion poświęcony emulacji PlayStation3;
    • pozwoliłem sobie popełnić ponad 120! wpisów w ramach sekcji Aktualności, czym po raz kolejny wyrobiłem trzykrotność założonej normy;

Reasumując… pomimo kolejnych fal pandemii, kiepskiej sytuacji ekonomicznej, zawirowań na tle społecznym, mając na uwadze zmiany jakie nastąpiły na emuscenie, jak i na niniejszym serwisie rok 2021 uznałbym za całkiem, by nie rzec bardzo udany. Życzę Wam oraz sobie, by bieżący był równie ciekawy.