RPCS3

RPCS3 logo

OPIS

RPCS3 to otwartoźródłowy i multiplatformowy emulator, który wbrew powszechnym opiniom i pesymistycznym prognozom, ujarzmił sprzętową złożoność oraz zawiłość przetwarzania danych charakteryzującą system PlayStation 3.

Będąca dumą Sony złożoność sprzętowa konsoli, w tym: działająca na dwóch architekturach jednostka główna, czy układ graficzny operujący na dwóch typach pamięci, sprawiały że PlayStation 3 przez długi czas była zmorą programistów tworzących gry dla tego systemu. Dokładając do tego wyżyłowane parametry, brak dokumentacji i zabezpieczenia zaimplementowane warstwa na warstwie [w sposób który niejedną cebulę zawstydzić może] doprowadziły do powszechnej opinii że emulacja trzeciego PlayStation jest rzeczą niewykonalną.

Po czym nastał rok 2011, w którym to dwóch programistów o pseudonimach DH oraz Hykem rozpoczęło prace na tytułowym projektem. Małymi kroczkami, rozłożono platformę na podstawowe elementy i w czerwcu 2012 r. opublikowano pierwsze publiczne wydanie programu, potrafiącego uruchomiać kod testowy i kilka aplikacji homebrew. Niby niewiele, a jednak publikacja ta wzbudziła ogromne zainteresowanie i wywołała bezprecedensowe wsparcie ze strony społeczności. Dzięki temu i za sprawą zwielokrotnionych wysiłów jakie włożono w prace nad projektem, z czasem udało się zemulować współbieżne przetwarzanie danych jednostki głównej, zaimplementować rekompilację AOT z wykorzystaniem LLVM, wdrożyć iniekcję i obsługę oprogramowania sprzętowego oraz przyśpieszyć działanie programu z pomocą bibliotek interfejsu Vulcan.

Opisane zabiegi, choć rozwlekły się w czasie, zaowocowały w 2017 r. publikacją programu, który nie tylko działał kilkukrotnie szybciej od początkowych wydań, ale pozwalał na bezproblemowe uruchomienie kilku komercyjnych tytułów. Wśród uruchamianych tytułów znalazła się również bestsellerowa Persona 5, co wywołało burzę wśród fanów emulacji, miłośników przywołanej serii, jak również twórców przedmiotowej gry, którzy zarzucili autorom RPCS3 bezprawne wykorzystanie ich marki i czerpanie zysków z tego tytułu. Finał finałów, ww. sprawa nie pogrążyła projektu, który ugruntował swoją pozycję na scennie, mocno okopując się w środowisku lojalnych programistów, oddanych fanów.

Dziś RPCS3 jest rozwijającym się stabilnie, najbardziej zaawansowanym i najszybszym emulatorem PlayStation3. Po dziesięciu latach pracy nad projektem, program umożliwia uruchomienie 99% biblioteki tytułów, z czego ok. 2000 gier uważa się za grywalne.

GALERIA

INFO

Status projektu:aktywny
Licencja:open source, GPL-2.0
Systemy:Linux, Windows
Pierwsze wydanie:maj 2011 r.
Ostatnie wydanie:DevBuild – bieżący rok.
tabela: informacje dot. emulatora

POWIĄZANE TREŚCI

Aktualności:

Pliki:

Linki: