ePSXeCutor

Wielokrotnie wspominaną zaletą ePSXe jest mnogość dostępnych konfiguracji, dzięki czemu można ustawić emulator w dowolny sposób. Ale co właściwie oznacza owy dowolny sposób? Ponieważ można długo polemizować na ten temat ograniczmy się do dwóch przypadków, które ściśle są ze sobą związane:

Czytaj dalej „ePSXeCutor”

Delta

Czym różni się gra z PC`ta od tej z PSX`a? Pierwszą różnicę zauważymy zaraz po umieszczeniu płyty w napędzie. W przypadku PC-towskiej giery przeważnie na ekranie pojawia się kolorowe menu z kilkoma opcjami (Install, Readme, Odwiedź stronę producenta, itd., itd.). Po zainstalowaniu gry opcja Install przeważnie zamienia się w Play co umożliwia odpalenie gry zaraz po włożeniu CD do napędu. Co prawda po włożeniu odpowiedniej płyty do napędu konsoli gra sama startuje, ale jeśli włożymy tą samą płytkę do napędu komputera – nic się nie dzieje. Można oczywiście przeglądać zawartość płyty, skopiować ją na dysk itd., ale automatyczny start gry nie jest możliwy. Jednak czy na pewno?

Czytaj dalej „Delta”

DeamonTools

W jaki sposób można odtwarzać muzykę CDAudio z plików ISO? Większość z Was oczywiście od razu odpowie – przez plugin CDRMooby, a jak w takim razie przejrzeć zawartość pliku ISO zrobionego za pomocą CloneCD czy ISOProducera? ……. hmmmm nie wiesz? Czy po prostu uważasz że taka operacja jest niepotrzebna? Co zatem mają powiedzieć osoby, które korzystają z automatycznego wczytywania PPF`ów [aby tego dokonać należy przecież zmienić nazwę pliku na sgodną z kodem dysku] czy też osoby, które mają ochotę odtworzyć sobie muzykę czy filmiki z gry za pomocą zewnętrznych programu takiego jak Psoun czy PMPlayer? Można oczywiście dokonać tego tworząc obraz za pomocą softu tj.: VirtualCD czy Nero, ale powszechnie wiadomo, że programy te nie za dobrze sprawują się podczas tego zadania. W przeciwieństwie do nich doskonale radzą sobie CloneCD i ISOProducer, ale przecież to nie są napędy wirtualne!

Czytaj dalej „DeamonTools”

Emulacja płyt audio

Plugin „ePSXe CDR core” jest najuboższą z prezentowanych tu wtyczek… Osobiście jej nie używam skoro do wyboru jest tyle innych, lepszych plugsów. Jej opis zaś umieszczam jako ciekawostkę, tylko ze względu na pewną opcję którą tylko ona umożliwia… Chodzi o możliwość słuchania płyt CDAudio (tradycyjna płyta z muzą) przy pomocy wbudowanego w BIOS playera (co wygląda „identycznie” jak na szarej konsolce). Choć wydawać by się mogło z początku, że takie słuchanie muzyki jest niemożliwe bo jednoczesna inicjacja BIOSu i płyty CDA: jest w ogóle nie działa, zacina się po wyświetleniu loga Sony bądź też wywala błędy uniemożliwiające uruchomienie danej ścieżki – to okazuje się jednak że można tego dokonać, choć jest to dość skomplikowane.

muzyka z BIOSu PSX`a
Płyta Audio odtwarzana przez emulację konsoli
Czytaj dalej „Emulacja płyt audio”

PPF i dane subkanałowe

Zarówno na Forum ja i w mailach zetknąłem się kilkakrotnie z pytaniem „Mam piracką (czyt. nieoryginalną) wersję gry XXX, czy z tego powodu ePSXe może nie współpracować z tym tytułem?”. Wbrew przypuszczeniom sprawa z oryginałami przedstawia się trochę inaczej niż w przypadku gier na PC-ta. Okazuje się bowiem, że emulatory (również ePSXe nie jest wyjątkiem) lepiej radzą sobie z pirackimi kopiami… Co prawda nie dotyczy to wszystkich gier, jednakże nader często zdarza się w przypadku zlokalizowanych gier.

Czytaj dalej „PPF i dane subkanałowe”

Tworzenie ISO

Od samego początku istnienia strony dostaje maile z pytaniami „Czy można uruchamiać gry z dysku twardego?”, „Jak zrzucić grę z PSX`a na HDD?”, „Jak odpalić tytuł XXX z twardziela?” i „Czy jest to w ogóle możliwe?”, „Jak za pomocą CDR Mooby zrzucić płytkę na dysk?”. Wydaje mi się, że artykuł zawierający odpowiedzi na te pytania jest idealnym tematem do działu Teksty – dzięki temu oszczędzę mnóstwo czasu zarówno Waszego (nie musicie pisać maili) i swojego (nie będę musiał odpowiedzieć na każdy z nich osobno).

Czytaj dalej „Tworzenie ISO”

PEC cheaty

Cóż zrobić gdy gra, którą męczycie od miesiąca w końcu okazała się zbyt trudna? Co zrobić, gdy zaciąłeś się w pewnym miejscu i nie możesz ruszyć dalej? Jak bez wysiłku doładować współczynniki bohaterom naszej ulubionej gry?

Odpowiedź na te pytania jest prosta – wystarczy skorzystać z cheat`ów. Jednakże czy jest to tak oczywiste i proste? Niestety nie. W przeciwieństwie do PC-towych gier, w większości wydanych na PSX`a aby skorzystać z ułatwień należy skorzystać z tzw. GameShark`a. Nie będę się zagłębiał w temat gdyż na emulatorze zabawa z kodami jest o niebo ulepszona. Ale po kolei .

Czytaj dalej „PEC cheaty”

Savestate demo

Tym razem tematem moich dywagacji będzie bardzo pożyteczna i jakże pomocna opcja SaveState. Służy ona do zapisu stanu gry w dowolnym momencie gry na jednym z pięciu slotów. Do kazdego z nich można się dostać zarówno przez menu – {Esc}, {Run > Savestate / LoadState}, jak i wprost z gry przez odpowiednią kombinację klawiszy – {F1} > Zapisz stan, {F2} > Skocz do kolejnego Slotu, {F3} > Wczytaj Stan – czemu towarzyszyć może projekcja graficzna jeśli oczywiście plugin GPU wspiera taką opcję (jak np. wtyczki Pete`a)… Nie będę się rozwodził nad opisem standardowych możliwości jakie daje wykorzystanie tej opcji, gdyż jestem pewien, że każdy przynajmniej raz z niej skorzystał 🙂 lecz zajmę się tą mniej znaną jednakże jakże ciekawą opcją robienia „demek”…

Czytaj dalej „Savestate demo”

Wstawki filmowe

Buszując po różnorakich forach natknąłem się ostatnimi czasy na wiele pytań związanych z problemem odtwarzania wstawek filmowych z PSX-owych gier lub/i ich konwersją do plików AVI. Problem ów pojawił się również na Polskim Forum ePSXe i tak oto za namową MVT postanowiłem wydrapać krótki tekst dotykający tej problematyki… ale od początku.

Czytaj dalej „Wstawki filmowe”

Obróbka dźwięku

W ostatniej aktualizacji działy {Teksty >Inne} mówiliśmy o sposobach rozgryzienia wstawek filmowych. W dzisiejszym odcinku serialu „Poczytaj mi mamo” 😛 nie odejdziemy zbytnio od tematyki poprzedniego wywodu bowiem pozostaniemy nadal przy multimediach, a dokładniej zajmiemy się problematyką zapisu i odtwarzania muzyki zawartej w grach z konsoli PlayStation. Skończę jednak z przydługimi wstępami i przejdę do sedna sprawy. Podobnie jak w przypadku doskonale znanych wszystkim plików MP3 muzę z PSX`owych gier można pozyskać na trzy sposoby.

Czytaj dalej „Obróbka dźwięku”