Najczęściej zadawane pytania.
- Jakie są wymagania emulatorów PS1?
- Jaki system operacyjny do emulacji PS1?
- Jaki emulator wybrać?
- ePSXe i błąd „Thunk Connecting failed„
- DuckStation wyświetla komunikat dot. pliku „vcruntime140_1.dll„
- Emulator pracuje za szybko.
- Emulator pracuje zbyt wolno.
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Jakie są wymagania emulatorów PS1?
Bezproblemowe działanie emulatorów pierwszego PlayStation zapewni dowolny komputer wyposażony 64.bitowy procesor i 4GB pamięci. Niezależnie od tego, a w myśl złotej zasady emulacji tj. im mocniejszy sprzęt tym lepsze efekty, solidny procesor i wysokowydajna karta graficzna, zapewni stabilną pracę programu przy zastosowaniu mechanizmów korekty perspektywy, wysokiej rozdzielczości i filtrowania obrazu.
W przypadku urządzeń mobilnych, przyzwoite minimum stanowi procesor ARMv7 i 2GB pamięci, niemniej zgodnie z powyższym wywodem, 8.rdzeniowy ARMv8, 6GB RAMu i układ graficzny Adreno pozwoli nie tylko bezproblemowo grać, ale również śrubować ustawienia programu znacząco zwiększając jakość wyświetlanego obrazu.
[ do góry ]
Jaki system operacyjny do emulacji PS1?
Emulatory pierwszego PlayStation są dostępne na większość mniej lub bardziej popularnych systemów operacyjnych. Co istotne, wybór systemu nie wpływa istotnie na prędkość działania tych problemów, więc decyzja czy na nowym komputerze zainstalować standardowy Windows, czy zastąpić go jakąś dystrybucją Linuxa należy do Ciebie. Najmniej uprzywilejowani w opisywanej kwestii będą miłośnicy sprzętu Apple, bo liczba emulatorów dla systemów tego producenta jest najmniejsza.
[ do góry ]
Jaki emulator wybrać?
Z uwagi na obsługę wielu platform, dobrą kompatybilność, otwarty kod, częste aktualizacje, prostą obsługę, acz mnogą liczbę opcji do zabawy ustawieniami zaleca się korzystanie z emulatora DuckStation.
Grono wartych polecenia emulatorów obejmuje ponadto: ePSXe (dla systemów Windows, mnogość opcji, zintegrowany BIOS), PCSXR (zintegrowany BIOS, dedykowany systemom Linux), Xebra (zintegrowany BIOS, doskonale odwzorowanie systemu źródłowego), PCSX-Redux (intensywnie rozwijany projekt, otwartoźródłowy BIOS, rozbudowany debugger), Avocado (polski projekt, dużo platform docelowych, ciekawe opcje np. zrzut sceny 3D).
[ do góry ]
ePSXe I błąd „Thunk Connecting failed”
Celem wyeliminowania ww. błędu należy usunąć pliki subTsgMSCD16.dll oraz subTsgMSCD32.dll z katalogu wtyczek tj. .\ePSXe\Plugins\.
[ do góry ]
DuckStation wyświetla komunikat dot. pliku „vcruntime140_1.dll”
Celem wyeliminowania ww. błędu należy zainstalować biblioteki uruchomieniowe Microsoft Visual C++ Redistributable
[ do góry ]
Emulator pracuje za szybko.
W przypadku gdy obraz na ekranie jest wyświetlany za szybko, nalezy upenić się że opcja odpowiedzialna za prędkość działania programu tj. „Emulation Speed” jest ustawiona na wartość 100%. W przypadku emulatorów opartych na systemie wtyczek sprawdzić należy czy opcja „FPS Limit” w ustawieniach odpowiadających za wyświetlanie obrazu ma wartość Autodetect.
Niezależnie od powyższego, oba z opisanych wyżej ustawień można również przestawić ręcznie na wartość 50FPS dla gier z regionu PAL (EU) oraz 60FPS dla tytułów z regionu NTSC (US lub J).
[ do góry ]
Emulator pracuje zbyt wolno.
W przypadku gdy emulator pracuje zbyt wolno oraz występują problemy z odtwarzanym obrazem lub/i dźwiękiem należy:
1) zaktualizować sterowniki karty graficznej;
2) utworzyć obraz płyty i uruchamiać grę z dysku;
3) na słabszym sprzęcie obniżyć lub wyłączyć wymagające ustawienia: skalowanie wewnętrznej rozdzielczości, filtrowanie, tryb CPU dla transformacji PGXP
[ do góry ]
Gra nie uruchamia się lub ulega zawieszeniu.
Powody takiego stanu rzeczy mogą być dwojakie.
1) W przypadku gier ściągniętych z internetu, sam fakt bezprawnego rozpowszechniania oprogramowania jest wystarczającym argumentem do zakończenia dyskusji, dalsze dywagacje nad przyczyną niedziałania takiej kopii nie mają uzasadnienia, a jedyne słuszne rozwiązanie to zaopatrzenie się w grę z legalnego źródła.
2) We wszystkich pozostałych przypadkach:
a) należy sprawdzić na liście kompatybilności (np. tutaj) czy tytuł jest emulowany, wypada również przejrzeć komentarze czy gra nie wymaga specyficznych ustawień;
b) wypada spróbować uruchomić grę na innym emulatorze: DuckStation, Xebra, ePSXe;
c) jeżeli płyta jest w złym stanie należy utworzyć jej obraz i uruchomić grę z dysku;
[ do góry ]
Europejska gra się nie uruchamia lub ulega zawieszeniu.
Szczególny przypadek problemów opisywanych w powyższym punkcie stanowią gry wydane na rynku europejskim (tzw. PAL), w tym tytuły zawierające kilka wersji językowych oraz wybrane pozycje np. Final Fantasy 9.
Z uwagi na wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń i osobliwy zapis danych, do prawidłowej emulacji takich tytułów należy:
a) w przypadku uruchamiania gier z napędu za pomocą emulatorów korzystających z wtyczek, należy upewnić się że w konfiguracji modułu CDR jest aktywowana opcja odczytu danych subkanałowych, zwana na ogół „Read subchannels” lub „Enable subchannel read from cdrom„
b) w przypadku uruchamiania gier z obrazu, proszę upewnić się że przy jego tworzeniu skopiowano również przedmiotowe dane subkanałowe;
c) alternatywnie, za pomocą wtyczki P.E.Op.S. CDR Driver utworzyć można dodatkowy plik SBI/M3S zawierający dane subkanałowe, który w przypadku emulatorów wspierających ten format umożliwia nieutrudnioną grę z napędu oraz utworzonego wcześniej obrazu gier;
[ do góry ]
Skąd wziąć BIOS?
Oryginalny BIOS pozyskasz legalnie wykonując jego kopię z konsoli. Jeżeli takie rozwiązanie nie odpowiada Ci z jakiegoś powodu, skorzystać możesz z emulatorów posiadających zintegrowany BIOS HLE np. ePSXe, PCSXR, czy Xebra. Kolejną alternatywą jest wykorzystanie otwartoźródłowego projektu OpenBIOS, wchodzącego w skład emulatora pn. PCSX-Redux.
[ do góry ]
Skąd wziąć GRY?
1) Wybrane produkcje niezależne, pozwalające spędzić kilka miłych chwil przy ekranie lub/i bezproblemowo przetestować emulatory PS3, w całkowicie legalny sposób pobrać można z witryny PSEmu.pl Homebrew.
2) W przypadku komercyjnych tytułów:
a) w pierwszej kolejności napisać należy o polskiej (Allegro) oraz zagranicznych (ebay, amazon) platformach aukcyjnych, które zapewniają wysoką dostępność tytułów i bezpieczeństwo zakupów, co też czyni je godnymi polecenia;
b) Nie rzadko gry z pierwszego PlayStation spotkać można również w serwisach ogłoszeniowych takich jak rodzimy OLX czy angielski gumtree, ale osobiście z nich nie korzystałem i ciężko mi obiektywnie polecić te źródła;
c) platforma PS1 nie stanowi podstawowej działalności podmiotów zajmujących się obrotem używanymi grami, ale przy odrobinie wysiłku można znaleźć sprzedawcę który para się handlem takim towarem – polecam, warto podpytać w centrach handlowych, lub wyszukać na aukcjach osobę prowadzącą taką działalność w okolicy.
d) wypada też polecić obserwowanie grupy poświęconej tematyce gier retro na którymś z serwisu społecznościowych – często wypatrzeć można na nich ogłoszenia ws. sprzedaży gier na szaraka.
[ do góry ]
GPU, ISO, Plugin – co to znaczy?
Wymienione wyżej zwroty to terminologia związana z emulacją, często używana zarówno na łamach strony jak i forum. Jeśli jesteś początkującym emu-fanem i chcesz przyswoić sobie najbardziej powszechne definicje zapraszam gorąco do lektury naszego słowniczka.
[ do góry ]