AetherSX2 WIP#1

W odległej galaktyce, dawno dawno temu, gdy obgryzając paznokcie czekałem na pojawienie się PCSX2 v1.0 i napawałem się skokiem technologicznym jaki oferowały pierwsze smartfony pracujące na czwartej odsłonie Androida… fantazjowałem o PCSX2 w wersji przeznaczonej na urządzenia mobilne. Podobnie marzył mi się inteligentny telefon umożliwiający bezproblemową emulację tytułów z pierwszego PlayStation i w ogóle normalnie działający smartfon, którym ciężko było nazwać cokolwiek z drugim Andkiem na pokładzie.

AetherSX2


Po dziesięciu latach, większość urządzeń dostępnych na rynku pozwala na komfortową pracę, uruchomienie gier z PS1 bez zwisów i pikselozy nie przysparza też żadnych problemów, a rozwój Androida umożliwia równie proste uruchomienie tytułow z PSP na 50+ calowym ekranie 4K… kto wie może za chwilę spełni się i pierwsze z wspomnianych życzeń.

No dobra, bądźmy szczerzy, nie ma co liczyć na oficjalne wydanie PCSX2 dla urządzeń pracujących pod kontrolą systemów Android, nie dziś i pewnie jeszcze nie jutro. Niemniej, milowym krokiem w realizacji przywołanej powyżej i niespełnionej dotychczas fantazji stać się może tytułowy projekt.

AetherSX2 to będący aktualnie we wczesnej wersji alfa, emulator PlayStation2 tworzony z myślą o mobilnym systemie Android, o którym stało się ostatnio dość hucznie, gdyż w przeciwieństwie do podobnych mu programów:

  • charakteryzuje się świetną kompatybilnością i uruchomiony na wydajnym sprzęcie (np. SD870+) równie doskonałymi osiągami, na co sporo przyjdzie jeszcze poczekać w przypadku wielokrotnie opisywanego tu emulatora Play!
  • jest projektem nurtu wolnego oprogramowania, korzystającym z licencji LGPL, a zgodnie z informacjami przekazywanymi przez autora, dystrybuowanym w oficjalnym sklepie google bez opłat, czego o takim DamonPS2 napisać nie można;

Co w sprawie istotne, materiały o wspomnianej wyżej aplikacji DamonPS2 nie bez powodu nie znalazła się jeszcze na łamach tutejszego serwisu. Ot, nie ma nic złego we wzorowaniu się na pracy innych, nie jest też niczym nadzwyczajnym kopiowanie otwartego kodu. Pozostawia jednak wiele do życzenia sytuacja w której narusza się zasady wolnej licencji GPL, czerpie się korzyści materialne z ciężkiej pracy innych oraz proponuje się autorom kodu źródłowego znaczące sumy pieniędzy za milczenie.

A przecież można załatwić sprawę inaczej. Jak się bowiem okazuje, wystarczy przepisać dekoder wideo z wykorzystaniem FFmpeg, zapewniając zgodność kodu z zasadami licencji LGPL, upublicznić źródła i wydać darmową APKę w Google Play! a zamiast ostrych słów krytyki, ze strony autorów pierwotnego popłyną słowa uznania i wsparcie dla projektu, który może stać się oficjalnym portem PCSX2 dla urządzeń pracujących pod kontrolą systemu Android.

Trudna sprawa. Jak tu bić brawa, trzymając mocno kciuki za powodzenie projektu i jego szybką premierę.