Wstęp: Opisywany dziś emulator z czystym sumieniem określić można mianem zagadkowego i dość problematycznego programu. Choć aktualizowany dość często to zarówno na stronie domowej jak i w pliku archiwum nie ma informacji o jego możliwościach, zmianach w kolejnych odsłonach i co gorsze sposobie jego obsługi. Dlatego też postanowiłem poświęcić trochę czasu na rozgryzienie aplikacji i w efekcie końcowym macie przed oczami [między innymi] opis emulatora Xebra.

Wymagania: Co prawda nie znalazłem informacji o minimalnych wymaganiach sprzętowych emulatora, aczkolwiek ze swych doświadczeń jestem w stanie jednoznacznie stwierdzić, iż te nie należą do najmniejszych. Może być to wynikiem analitycznego podejścia do problemu emulacji oraz słabej optymalizacji kodu, choć z powodu małej ilości informacji i bariery językowej każde wytłumaczenie będzie dobre. Tak czy siak, barierkę sprzętową ustawiłbym na następującej wysokości: Wymagania minimalne:
- Pentium III 700MHz
- 256MB RAM
- GeForce 2
Zalecane:
- co najmniej Pentium IV 1500MHz
- 512MB RAM
- GeForce 3
Instalacja:… jest wręcz banalna i ogranicza się do ściągnięcia programu i rozpakowania pliku wykonywalnego (XEBRA.EXE) do dowolnego katalogu (np. C:\Xebra\) na dysku twardym.
Czynności wstępne: Do prawidłowego działania emulatora niezbędny jest OSROM, który trzeba własnoręcznie utworzyć z obrazu BIOSu konsoli PlayStation. W tym celu należy:
- zaopatrzyć się w BIOS konsoli np. SCPH-7502
- uruchomić emulator Xebra
- Z menu wybrać {File > Open > OS ROM Image}
- wybrać plik BIOSu
- a następnie w menu {Run > Run2 (Compile)}
Dzięki czemu naszym oczom ukaże się znany wszystkim BIOS konsoli, a plik OSROM zostanie nadpisany niezbędnymi do pracy emulatora danymi.
Konfiguracja: emulatora podobnie jak instalacja jest niezwykle łatwa, gdyż ze względu na prostotę emulatora ogranicza się do ustalenia wielkości okna {View > Width/Height} oraz skonfigurowania sterowania {View > Controler}. Tak więc, wybieramy interesującą nas wielkość obraz z menu, bądź dostosowujemy ją do własnych potrzeb przez zwyczajne skalowanie okna, po czym przypisujemy poszczególne klawisze jak pokazano na poniższym screenie.

Opis funkcji emulatora: Kolejnym punktem artykułu jest opis poszczególnych opcji emulatora dostępnych z poziomu menu nawigacyjnego, a są to:
1. Zakładka {File > Open} z następującymi poleceniami:
- CDROM via SPTI – uruchamia grę z napędu CD, poprzez wybranie pliku wykonywalnego (SYSTEM.CNF) lub identyfikacyjnego (np. SCES_008.67).
- CDROM Image – uruchamia grę z obrazu płyty przechowywanego na dysku twardym. Przy czym do uruchomienia gry z okna należy wybrać główny obraz płyty (*.bin, *.img, *.iso, itd.) a nie pliki pomocnicze / dodatkowe (*.cue, *.ccd, *.sub, etc.).
- OSROM Image – ładuje i uruchamia BIOS konsoli. Opcja odpowiedzialna także ża utworzenie pliku OSROM, wymaganego do poprawnej pracy emulatora.
- Memory Card 1 Image – ładuje memorkę z wybranego pliku do slotu nr 1. Opcja imituje włożenie memorycarda do pierwszego portu pamięci.
- Memory Card 2 Image – ładuje memorkę z wybranego pliku do slotu nr 2. Opcja imituje włożenie memorycarda do drugiego portu pamięci.
- Running Imane – ładuje tzw. SaveState czyli szybki zapisu stanu gry, wykonywany z poziomu emulatora.
2. Zakładka {File > Save} z następującymi poleceniami:
- Main Memory Image – tworzy plik ze zrzutem pamięci [prawdopodobnie wykorzystywanym później przy debuggowaniu, wykrywaniu i naprawianiu błędów]
- Memory Card 1 Image – zapisuje memorykard z pierwszego slotu do wskazanego pliku na dysku twardym.
- Memory Card 2 Image – zapisuje memorykard z pierwszego slotu do wskazanego pliku na dysku twardym.
- Running Imane – tworzy tzw. SaveState, inaczej mówiąc tworzy plik z szybkim zapisem stanu gry bezpośrednio z poziomu emulatora.
3. Zakładka {File > Exit} – kończy pracę emulatora.
4. Zakładka Run z następującymi poleceniami:
- Run1 (Interprete) – rozpoczyna / wznawia proces emulacji w trybie interpretatora. Najwolniejsza metoda emulacji konsoli.
- Run2 (Compile) – rozpoczyna/wznawia proces emulacji w trybie rekompilatora. Metoda emulacji znacznie szybsza od trybu interpretatora.
- Run3 (Compile2) – rozpoczyna/wznawia proces emulacji w trybie rekompilatora z restem wyświetlane grafiki (aczkolwiek proces emulacji jest kontynuowany). Metoda nieznacznie szybsza od powyższej (Compile).
- Pause – wstrzymuje proces emulacji.
- Reset – resetuje (uruchamia od poczatku) proces emulacji. Odpowiednik przycisku Reset w konsoli.
- Open Shell – opcja imituje operacje otwarcia klapki konsoli. Przydatne w przypadku gier wielopłytowych, gdy należy zmienić nośnik w czasie rozgrywki (bez resetowania).
- Close Shell – opcja imituje operacje zamknięcia klapki konsoli.
5. Zakładka View z następującymi poleceniami:
- Video Output – wyświetla menu z ustawieniami wideo odpowiedzialne za rozciąganie (stretch), buforowanie (frame buffer), cykle rysowani / wyświetlania (drawing / display cycles) obrazu oraz synchronizacje pionową ww. cykli (v-sync.). Dla najlepszego efektu i najszybszej pracy emulatora polecam poeksperymentować poszczególnymi opcjami, aczkolwiek osobiście najlepsze wyniki otrzymałem przy następujących ustawieniach >

- Sound Output – jak podejrzewam w przyszłości pojawią się tutaj ustawienia odpowiedzialne za generowany w czasie emulacji dźwięk. Na razie jest pusto.
- CD-Rom Drive – ustawienia związane z obsługa napędu CD/DVD. W chwili obecnej bardziej o charakterze informacyjnym aniżeli umożliwiające zabawę opcjami. Można rzucić okiem, ale jakakolwiek ingerencja jest zbędna.
- Log Output – opcja umożliwia zrzucenie statusu poszczególnych składowych programu odpowiedzialnych za emulację CPU / GPU / SPU / CD / Mem / DMA etc. do logu.
- Width / Height – umożliwia skalowanie wielkości (szerokości / wysokości) okna do zdefiniowanych wartości np. W: 640 H:480 px
6. Zakładka Help z następującymi poleceniami:
- Help – wyświetla krótki, całkowicie nieczytelny plik tekstowy z jak mniemam pomocą.
- About – wyświetla informacje o programie.
Odpalamy: A teraz słów kilka jak uruchamiać (nie tylko) gry na emulatorze. Ze względu na dostępne opcje procedure odpalania możemy podzielić na trzy przypadki:
- Uruchamianiae BIOSu
- Uruchamianie gier z napędu CD/DVD
- Uruchamianie gier z obrazu ISO
Kompatybilność: Jeżeli wykonałeś wszystkie czynności tak jak opisano powyżej, a emulator zamiast uruchomić grę przeszedł do BIOSu to prawdopodobnie gra nie jest obsługiwana przez Xebrę. Natomiast krótką lista tytułów, które sprawdziłem podczas pisanie tego tekstu znajdziecie w TYM temacie.
Na tym zakończę swe wywody, mając cichą nadzieję, iż dzięki informacjom zawartym w tym artykule liczba nieprzychylnych i tendencyjnych (jak to zmusić do działania?) komentarzy w niusach poświęconych Xebrze drastycznie się zmniejszy ;]