Konfiguracja WipEout

mulator: ePSXe 1.6.0

BIOS: SCPH 7502


VIDEO PLUGIN: Pete’s OpenGL Driver 1.76* >

Resolution/Color:
– 640×480 Fullscreen / 32 Bit
– Keep psx aspect ratio: on

Textures:
– R8G8B8A8
– Filtering**: 2 / 6
– Hi-Res textures: 0
– VRam size: 0

Framerate:
– FPS limitation: on
– Frame skipping: off
– FPS limit: Auto

Compatibility:
– Offscreen drawing: 2
– Framebuffer texture***: 2 / 3 / 3
– Framebuffer access: 0
– Alpha multipass: on
– Mask bit: on
– Advanced blending: on

Misc:
– Scanlines: off
– Line mode: off
– Unfiltered FB: off
– 15 bit FB: off
– Dithering: off
– Screen smoothing: off
– Screen cushion: off
– Game fixes: off

[UWAGI]
* – w momencie pisania tej konfiguracji, pod uwagę wziąłem najnowsze, dostępne wersje wtyczkek
** – jak nietrudno zauważyć, w podanych ustawieniach dla Pete’s OpenGL, użyłem trzech kolorów.
*** – ustawienia sekcji Framebuffer texture znacząco wpływają na prędkość emulacji. O ile dwa pierwsze WipEout’y nie wymagają wartości 3 dla wiernego odwzorowania konsolowego oryginału, to w przypadku Wip3out i Wipeout 3: Special Edition zalecam wybrać 3. Dlaczego? Otóż podczas wyścigu, w obydwu grach można zaobserwować zawieszone nad torem olbrzymie telebimy, w których obserwuje się własne zmagania. Taki smaczek, niezwykle wpływający na atrakcyjność graficzną tych gier. Ustawienie Gfx card buffer & software w Framebuffer texture powoduje, że telebimowe efekty wyświetlane są prawidłowo – identycznie jak na konsoli i pluginach software’owych. Jest jeden minus wybrania tej opcji – ujemnie wpływa na prędkość emulacji. Na słabszych sprzętach [np. na moim Duron @672 / 512 SDRAM / GeForce 2MX] jest to odczuwalne, dlatego w przypadku znaczących spowolnień proponuję zmienić wartość spowrotem na 2.

Konfig odnosi się do czterech gier serii, przy czym:

  • kolor czarny – oznacza uniwersalne ustawienie, bedące optymalnym dla WipEout, WipEout 2097 / XL, Wip3out oraz Wipeout 3: Special Edition
  • kolor pomarańczowy – oznacza ustawienie zapewniające maksymalną kompatybilność, które należy zastosować dla Wipeout 3: Special Edition
  • kolor zielony – oznacza ustawienie zapewniające maksymalną kompatybilność, które należy zastosować dla Wip3out

Aby gra wyglądała ładniej, można:

  • zwiększyć rozdzielczość [zalecane – 640×480 i 1280×960]
  • włączyć Screen smoothing w sekcji Misc
  • uaktywnić AntiAliasing we właściwościach karty graficznej

[/UWAGI]


SOUND PLUGIN: P.E.Op.S. DSound Audio Driver 1.9 >

  • General settings > Volume: Loud [w zależności od preferencji gracza]
  • XA music > Enable XA playing [włączone] / Change XA speed [wyłączone]
  • Misc > 0: Fast mode / SPU IRQ [wyłączone] / Enable developer debug mode [wyłączone]

[UWAGI]

  • W moim odczuciu, to właśnie plugin od P.E.Op.S. wypada najlepiej, jeśli chodzi o emulację dźwięku w WipEout’ach. Czyni go czystym, mocnym i w pełni zgodnym z tym, co oferuje konsola. Ponadto świetnie radzi sobie z muzyką zapisaną w formacie AUDIO – lepiej, niż konkurencyjne pluginy.
  • Należy pamiętać, aby w ogólnych ustawieniach dźwięku, tj. {ePSXe > Config > Sound} włączone były następujące opcje:
    • Enable Sound
    • Enable CDDA Sound [nasze AUDIO]
    • Enable XA Sound [pozostałe dźwięki]

[/UWAGI]


CDROM PLUGIN: P.E.Op.S. CDR Driver 1.4 >
Ustawienie standardowe. Więcej szczegółów na stronie – Konfiguracja P.E.Op.S. CDR Driver 1.4.

[UWAGI]
Teraz mamy dwa wyjścia – możemy grać z płyty, co pociągnie za sobą konieczność użycia fizycznego napędu CD / DVD lub z ISO [obrazu].

Pierwsza ewentualność [granie z płyty] jest oczywista. Z czym wiąże się granie z płyty? Po pierwsze – napęd musi mieć podłączony specjalny, wewnętrzny kabelek, umożliwiający bezpośrednie odsłuchiwanie AUDIO. Po drugie – gra z płyty niekiedy powoduje spowolnienia w emulacji. Po trzecie – żadna to wygoda żonglować CDkami. W zwiazku z powyższym, proponuję skierować wzrok na drugi paragraf, gdzie pokrótce opiszę, jak zagrać w WipEout’y spod ISO, zachowując jednocześnie wzorcową kompatybilność.

W tym momencie, do pełni szczęścia potrzeba nam dwóch rzeczy:

1) obrazu, który pobiera się sieci lub wykonuje samemu, będąc w posiadaniu płyty z grą
2) wirtualnego napędu, polecam pobranie Daemon Tools – instalacja i użytkowanie są banalne, a możliwości bardzo duże. Teraz najważniejsze, czyli mountowanie i konfiguracja:

  • Na pasku szybkiego uruchamiania [obok zegara systemowego] pojawiła się ikonka DT [koloru czerwonego]. Kilkamy w nią prawym przyciskiem myszy, po czym wybieramy Virtual CD/DVD ROM > Device > Mount image. Wyszukujemy pożądany plik z obrazem, dwukrotnie na niego klikamy i po ptokach.
  • Chcemy usłyszeć AUDIO podczas gry, bo bez tego żaden WipEout nie istnieje. Ponownie p-klikamy na ikone DT i przechodzimy do Options > Analog audio. Opcję tą ptaszkujemy.
  • W ustawieniach Cdrom Plugin {ePSXe > Config > CDROM > Configure} wybieramy literę dysku, odpowiadającą oznaczeniu naszego Virtuala.
  • Uruchamiamy grę poleceniem {ePSXe > File > Run CDROM}.

[/UWAGI]


Konfiguracja może wydawać się nieco skomplikowana, ale zapewniam, że tak nie jest. Oczywiście istnieją prostsze metody, ale starałem się dobrać pluginy i ustawienia w taki sposób, abyście mogli cieszyć się kompatybilnością najwyższą z możliwych. Od teraz wszystko jest gotowe – można szarpać. Uwagi odnośnie funkcjonwania konfigu bardzo mile widziane [piszcie na forum]. Życzę miłego grania.